
Scottish Affairs, no.32, summer 2000 

37 

CLAIMING THE NATIONAL: 
THE WELSH MEDIA AND DEVOLUTION 

Kevin Williams  

While the outcome of the referendum for the Scottish parliament represented 
the 'settled will' of the Scottish people, the legitimacy of the National 
Assembly of Wales has been challenged by the outcome of the 1997 
referendum. The people of Wales voted 'yes' to a limited devolution of power 
by the narrowest of margins. In a night of political drama almost unparalleled 
in recent British political history, the outcome of the referendum went to the 
declaration of the last count. An overwhelming vote in favour from the 
people of Camarthen meant a wafer thin majority of 6,721 votes for the 
setting up of the Assembly. The turnout was 50.1%, nearly 10% lower than 
the 1979 devolution vote. This meant that only one in four Welsh people 
bothered enough to cast their votes in favour of devolution. The lack of 
public support for devolution was further underlined by the poor turnout at 
the 1999 National Assembly elections when only 46% of those eligible to 
vote did so. In the post mortem into why devolution has not attracted support 
from the people of Wales explanations have centred on two broad areas - the 
failure of political communication and the weakness of national identity in 
Wales.  

The outcome of the 1997 referendum is attributed by Ron Davies, the former 
Secretary of State for Wales, to a 'failure of political education'. He argues 
that this failure occurred at two levels: the refusal of the Labour Party in 
Wales 'to involve other political parties and wider civil society in the 
formation of its devolution policy' and the British Labour Party's 'reluctance 
to campaign on the issue' (Taylor and Thomson 1997). This resulted in an 
inability 'to develop a coherent intellectual case for devolution' which 
undermined 'a campaign to win the hearts and minds of the people of Wales'. 

                                                             
  Kevin Williams is a senior lecturer in the School of Journalism, Media and Cultural 
Studies, Cardiff University. This paper is an abridged version of a presentation made 
to a seminar at the Stirling Media Research Institute, University of Stirling on 29 
April 1999. 



Scottish Affair 

 

Similarly a lacklustre election campaign has been seen as a reason for the 
poor showing at the ballot box in 1999. Others see the public's response as 
having a more deep-seated explanation. They argue that the narrow and half-
hearted mandate for Welsh devolution is a reflection of the weakness of 
Welsh identity. Curtice (1999, p.142) concludes that 'Scots are indeed more 
likely to think of themselves as a nation that is distinct from the rest of the 
United Kingdom' while Bogdanor (1999) draws attention to the fact that 
national aspirations in Wales have always proven 'divisive' rather than 
'integrative' as in Scotland.  

This article examines the role of the media in the process of devolution which 
has been neglected in the recent analysis of constitutional change in Wales1. 
This neglect is strange given the importance attached to the mass media in 
the process of political communication and nation building. Broadcasting, in 
particular, is seen as central to the recent development of Welsh national 
consciousness. The official historian of the BBC in Wales states that 
'contemporary Wales could be defined as an artefact produced by 
broadcasting' (Davies 1994). HTV, the independent television contractor in 
Wales, and BBC Wales increasingly stress that their role is not only to 
provide information and entertainment but also to play a significant part in 
the development of Welsh national identity. BBC Wales made the firm 
commitment that their programme agenda 'should be dominated by that 
which is significant to the lives of the people of Wales' while HTV has 
spoken of its mission 'to unify Wales'. The Welsh language channel, Sianel 
Pedwar Cymru (S4C), treats Wales as a distinct nation. However, the ability 
of the Welsh media to develop national consciousness has been limited by 
the fragmentary nature of Welsh identity and the structural 
underdevelopment of media institutions in Wales. The referendum campaign 
witnessed an attempt by sections of the Welsh media to represent and project 
the nation in the face of the apathy of the general public. It is possible to 
argue with such a small majority in favour of devolution that in certain parts 
of Wales these efforts proved decisive.  

Since the referendum, parts of the Welsh media have begun to show more 
commitment to Wales. The contests for the Labour leadership in Wales 

                                                             
1 Wyn Jones and Lewis (1999) have directly discussed the role of the media in the 
referendum campaign while reference to the relationship between media consumption 
and voting is made in McCrone and Lewis (1999) and Wyn Jones and Trystan (1998). 
But as Wyn Jones and Lewis say the 'difficulties facing those trying to campaign in a 
country without a real national media' have been 'largely ignored'. 



Claiming the National: The Welsh Media and Devolution 

 

propelled the media into a more sustained and intense debate about political 
change. This debate coincided with the disappearance of the traditional 
modes of economic production that have underpinned Welsh culture. As pits 
closed, steel works declined and communities fell apart, the traditional Welsh 
way of life has evaporated. The present crisis in Welsh farming is the most 
recent aspect of this development. The growing fluidity of the political and 
economic situation in Wales is allowing for new expressions of Welshness 
which some see as linked to a cultural renaissance. Morgan (1999) speaks of 
an upsurge in national self-confidence with 'the youthful appeal of such 
harbingers of Welsh culture as Catatonia, Stereophonics and the Manic Street 
Preachers'. Whereas devolution in Scotland is about reclaiming the political, 
in Wales it is about embarking on the process of claiming the national. The 
Welsh media is beginning to play a new role in the process of imagining how 
regional, linguistic and social divisions can be forged into a new and more 
modern national community. The article examines how this is happening. It 
begins by distinguishing some of the traditional features of Welsh culture and 
identity and highlights the obstacles that have retarded the development of 
the media system in Wales. It then proceeds to describe and discuss the role 
of the media in the process of political change in Wales before and after the 
referendum.  

WHAT IS WALES?  
Numerous authors have warned about the dangers of talking about a single 
unified national culture in relation to any kind of nation. In Wales - as 
elsewhere - it is not possible to discuss identity as a homogeneous entity. 
Welsh culture is continually being re-drawn and re-defined in accordance 
with pressures from inside as well as outside Wales2. Emyr Humphreys 
(1989) attributes the survival of Wales as a collective entity to the power and 
ability of the Welsh to continually re-invent themselves as a people. The 
story telling tradition of Wales - labelled by Humphreys as the 'Taliesin 
tradition' after a seventh century bard - it is argued has allowed the sense of 
Welsh nationhood to stubbornly persist without the exercise of military or 
political power nor any indigenous control of the economic base. While myth 
and history have always mingled side by side in the discussion of national 
identity it is perhaps some of the more concrete social, economic and 

                                                             
2 The complexities and contradictions of Welshness and Welsh identity have been the 
subject of much analysis - see Williams, G (1985); Humphreys, E (1989); Williams, R 
(1990); Smith, D (1984); Curtis,T (1986); Hume, I and Pryce, WTR (1986). 



Scottish Affair 

 

political factors that explain the contemporary nature of nationhood. There 
are four aspects of Welsh identity which are important in understanding the 
development of the media in modern Wales.  

The first point is that Wales has throughout its history suffered from doubts 
about its national identity. Whereas Scotland is the outcome of an act of 
union negotiated between two sovereign entities, Wales is the product of an 
act of conquest. There is no dispute about the territorial separateness of 
Scotland before its unification with the English state. Even after 1707 forms 
of distinct Scottish institutional and social identity have been maintained. 
Many of the essential pre-requisites of nation-statehood are present: a 
national banking system and currency, an educational system, an established 
religion and above all, a distinct legal system. The subjugation of Wales to 
England following the defeat of Llewelyn, Prince of Gwynedd, in 1282 was 
confirmed by Acts of Union between England and Wales of 1536 and 1543. 
The incorporation of Wales into the English state became inevitable as the 
Tudors, a Welsh dynasty, modernised the administration of government and 
completed the removal of distinct Welsh legal, educational and 
administrative structures. This process is described by Raymond Williams 
(1990, p.70) as one of 'simple subordination' which 'can properly be seen as 
... political and cultural colonisation'. It is also important to point out that 
prior to conquest Wales had never really existed as a separate territorial 
entity. Only briefly had the different 'houses' of Wales been united under one 
ruler. Wales in this sense is distinct from Scotland in that it can be described 
as a 'non-historic' nation.  

This historical legacy accounts for the second aspect of modern Wales - the 
underdevelopment of civil society. Wales was unable to retain the separate 
legal, educational and religious structures that have maintained a distinctive 
national culture in Scotland. Civil society in Wales is characterised by a lack 
of confidence. Pressure for greater institutional expression for Welsh identity 
in the nineteenth century took the form of protest to defend the Welsh 
language. The event that gave rise to protest was the publication of the 'Blue 
Books' in 1847 in which English educational commissioners attributed what 
they saw as Welsh immorality and backwardness to the Welsh language. 
Through protest Welsh consciousness began to emerge. In the 1850s Wales 
acquired its national anthem and established the annual National Eisteddfod - 
a cultural festival. However, efforts to establish separate political institutions 
failed. It was not until the post-war period that Wales received any political 
acknowledgement of its distinctiveness. The Welsh Office was only 
established in 1964 - almost eighty years after the birth of the Scottish Office. 
Civil society has thus emerged for the most part within a British context. 



Claiming the National: The Welsh Media and Devolution 

 

Since 1964 the institutional landscape of Wales has begun to grow. With the 
reform of existing institutions which, for example, led to the formation of the 
Wales TUC in 1974 and the establishment of new bodies, such as the Welsh 
Development Agency (WDA) and the Konica Football League of Wales, a 
Welsh civil society has begun to emerge (see Osmond 1989) . However, this 
society is weak and many of those professional organisation identified as 
central to a strong civil society are lacking and the 'Welshness of what has 
developed remains a matter of doubt' (Paterson and Wyn Jones 1999, p.173). 

The third aspect is the Welsh language. Wales is a country in which two 
languages reside side by side. Unlike other Celtic languages, Welsh still 
remains a feature of daily life. Most of Wales was Welsh speaking in 1800. 
By the end of the century the Welsh speaking population had decline to 57% 
- the comparable figures for Scotland and Ireland were 11% and 14% 
respectively. Today the Welsh speaking population has fallen to around 19%. 
In Wales language is a crucial, and at times determining, factor. Much of the 
political geography of Wales is shaped by the language. The decline of 
Welsh has been accompanied by the territorial shrinkage of Welsh speaking 
regions with corresponding concerns about the ethno-linguistic vitality of the 
language. Measures have been taken - both official and unofficial - to 
preserve and protect the language in these shrinking zones. The Welsh 
Language Acts, the activities of Meibion Glyndwr (better known outside 
Wales as the 'cottage burners') and the non violent Welsh Language Society 
have all been in response to the perceived threat to the language.  

The outcome has been political conflict inside Welsh society across what 
Anglo-Welsh historian Dai Smith has labelled the 'great linguistic divide'. 
The special treatment for the language is seen by some English speaking 
Welsh people as a threat. New Labour minister Kim Howells (1990) talks of 
the 'philistinism of the language zealots' whom he sees as constituting a 
narrow elite that run much of Welsh life with the priority of advancing the 
Welsh language. On the other hand, Lynn Williams (1999, p.13) notes that 
'the place, within the nation, for those who do not speak the local language is 
certainly considered to be problematic by at least some of those who continue 
to speak it as their mother tongue'. The tension between Welsh and non-
Welsh speakers is 'not merely linguistic. It was also a fracture in the economy 
and society which led to a difference in collective psychology' (Smith 1984, 
p.8). There are two separate but equal communities in Wales. These are not 
simply language communities. There are differences in their culture, histories 
and roots. While Welsh speakers can call on the historical legacy of Aneurin, 
Taliesin, Gwenallt, William Williams of Pantycelyn and Saunders Lewis, 
English speakers can draw on Richard Price, Arthur Horner, Aneurin Bevan, 



Scottish Affair 

 

Gwyn Thomas and Dylan Thomas. These different histories, traditions and 
experiences were for many years re-inforced by an educational system which 
taught very little 'Welsh speaking' history. Like Scotland, Wales has its 
political, social and economic divisions but the linguistic divide cuts across 
these other fissures with consequences for the political geography of Wales.  

The final aspect is the issue of migration into Wales which has skewed the 
structure of society. While 90% of the people who live in Scotland and 
England were born in those countries in Wales only 79% of the population 
was born there (Talfan Davies 1996). Incomers into Wales have located 
themselves primarily in the coastal belt of North Wales, where the influx of 
retired people has earned the area the nickname Costa Geriatrica, South West 
Wales, especially Pembrokeshire which is often referred to as 'Little England 
beyond Wales' and the urban areas of the South East.  

THE THREE WALES MODEL  
The divisions in Wales led political scientist Denis Balsom (1985) to draw up 
a 'Three Wales Model'. He makes a distinction between Y Fro Gymraeg, 
Welsh Wales and British Wales. The former is the Welsh speaking heartland 
of the nation, taking in North and West Wales with the exception of 
Pembrokeshire, where the language is most commonly spoken on a daily 
basis and agriculture and rural life dominate. It is in this area that Plaid 
Cymru enjoys its greatest political support and the sense of being Welsh is 
most acutely felt. Welsh Wales - or the Valleys - is the industrial belt across 
South Wales which has served as Labour's electoral heartland for its 
dominance of Welsh political life. Welsh Wales has the highest proportion of 
inhabitants born in Wales. Economic decline and deprivation are features of 
this area as the coal and steel industries disappear and people leave in 
growing numbers. British Wales is the rest - the coastal belts of North and 
South East Wales and the border areas. Parts of British Wales have a high 
percentage of English born inhabitants. This area has received the bulk of 
inward investment coming into Wales and has the highest rates of economic 
growth. Modernisation has taken place most rapidly in British Wales and it is 
where the issue of identity is most contested. Welsh identity and nationhood 
are negotiated differently in each of these 'areas'.  

The breakdown of the referendum result seems to support the 'Three Wales' 
model. The Yes vote was most heavily located in the South Wales valleys 
and the rural West and Northwest. For Balsom (1997) 'the referendum 
demonstrated an almost unique alliance between Welsh speaking Wales and 



Claiming the National: The Welsh Media and Devolution 

 

the traditional industrial heartland of southern Wales'. While there were 
variations within each area - in the North, for example, Gwynedd voted 
overwhelmingly for, while in neighbouring Anglesey the result was marginal 
- it is possible to identify the particular characteristics of Yes voting areas as 
being populated by a large number of Welsh speakers, people born in Wales 
and higher levels of people out of work. Voting Yes in 1997 correlated with a 
strong sense of Welsh identity and economic deprivation. The lowest turnout 
and strongest opposition to devolution was in British Wales which can be 
attributed to a weak sense of identity, a high proportion of English born 
inhabitants and economic development. Voting Yes also related to access to 
information from Welsh based media. Since 1979 the most rapid 
development of indigenous media has been in the Welsh heartland, Y Fro 
Gymraeg, where the sense of Welsh national identity has deepened. In 
addition to S4C and the growth of Welsh language community newspapers, 
the establishment of Radio Ceredigion, a Welsh language radio station 
serving West and Mid Wales, has helped to provide channels for the 
consolidation of Welshness. The rise in support for devolution in the South 
Wales valleys - Welsh Wales - is mostly attributable to an increased 
alienation from Britain as a result of economic decline. However, English 
language television in Wales has increasingly reflected the cultural life of this 
region and TV drama and sitcom have sought to reflect the Welshness of the 
valleys. Complaints from people in North Wales of the southern bias in the 
English language Welsh broadcast media - for example, some refer to BBC 
Radio Wales as 'Radio Rhondda' - attest to this. Many of those areas of 
Wales that voted against devolution were those with less access to Welsh 
based television (Wyn Jones and Trystan 1998). There is no simple 
correlation between the media coverage of the referendum and the outcome 
of the vote but as Wyn Jones and Lewis (1999) point out the main channels 
of political information, the press and television, did not fully function for the 
population of Wales during the referendum.  

The failure of Welsh media to establish themselves as national entities has 
not only denied many people access to political information but is one of the 
main reasons put forward for a fragile national consciousness. According to 
Tunstall (1983, p.228) the 'Welsh media are much less Welsh than the 
Scottish media are Scottish'. The history of the print and broadcasting 
industries in Wales highlights the difficulties faced by the media in the 
development of a sense of Welsh national identity that can act as a unifying 
factor. It is only since 1982 with the birth of S4C that Wales has witnessed 
the emergence of a 'national' media system cutting across the geographical 
and cultural divisions. The opportunity to imagine Wales as a national 



Scottish Affair 

 

community - other than in the context of Britain - has traditionally been 
severely curtailed.  

THE LACK OF A NATIONAL PRESS 
Welsh newspapers have been marginal to the development of Welsh national 
consciousness. The industry has always been highly localised - a stark 
contrast with England, Scotland and Ireland where the print industry grew up 
in and expanded from the major conurbations of Glasgow, Edinburgh, 
London and Dublin (see Jones 1990). It has only been in the 20th century that 
efforts have been made to appeal beyond locality to address the Welsh nation 
as a whole. The Western Mail has made the most concerted effort to reach a 
national audience through the medium of the English language. By the early 
1960s it was established in South, West and, to some extent, East Wales. But 
the failure to make inroads into North Wales meant that the newspaper has 
never been able to fully live up to its claim to be the 'national newspaper of 
Wales'. North Wales is served by the Liverpool Daily Post which through its 
Welsh edition has claimed to be 'speaking up for Wales'. There has also never 
been a successful national daily newspaper in the Welsh language. In the 
nineteenth century there was a thriving weekly, monthly and periodical press 
in Welsh. In 1866 it has been said that there were 'five quarterlies, twenty-
five monthlies and eight weeklies published in the Welsh language' (Morgan 
1981, p.21). Wales, more than any other part of Britain, benefited form the 
repeal of the 'taxes on knowledge' and newspapers expanded rapidly from the 
1850s onwards. At this time the language of contemporary argument and 
discussion was Welsh. However, efforts to establish a daily paper in Welsh 
failed. The first daily newspaper launched in 1861 was in the English 
language. The Welsh press, closely associated with Nonconformity, was 
above all a religious press and the emphasis on crime, sport and 
entertainment in the mass circulation newspapers of the late 19th century was 
an anathema.  

The best-read newspapers in Wales are the London newspapers. In Scotland 
90% of the people buy daily morning newspapers edited or produced in their 
country while only 13% of people in Wales buy daily morning newspapers 
produced in Wales. Since the 1979 referendum the hold of the London press 
has strengthened. Despite a new English-language Sunday newspaper, Wales 
on Sunday, launched in 1989 in recognition of Wales's 'over-dependence on 
the London press' (see K. Williams 1993), the total circulation of the daily 
morning and evening newspapers produced in Wales has fallen. As the 
London press has strengthened its hold over the Welsh newspaper reading 



Claiming the National: The Welsh Media and Devolution 

 

audience, there has been a decline of resources devoted by London 
newspapers to gathering news about Wales. In 1979 there were Wales-based 
correspondents for most of the national Fleet street newspapers. By 1997 all 
the London papers relied heavily on the representative of the Press 
Association (PA), Britain's national news agency, in Wales.  

The strength of the localism of the indigenous press is seen by some in the 
performance of evening newspapers in Wales which in the last few years 
have performed more strongly than their English counterparts (Fowler 1997). 
There is also a thriving weekly press. A striking feature of the local press in 
Wales since 1979 has been the emergence of Welsh language community 
newspapers - papurau bro. They come in a variety of forms from cyclo-
styled newsletters to organs resembling the local newspaper. They are not all 
published regularly and estimates of their distribution range from between 
50,000 to 70,000 (E. Williams 1992; Mackay and Powell 1998). They have 
played an important role in reflecting local and regional interests and 
identities and news in the Welsh language. However, the local newspaper 
market in Wales is small and has been subject to the same changes that have 
happened elsewhere in Britain with paid for weeklies being eclipsed by free 
sheets. Their commitment to advertisements not news has contributed to the 
decline of the role of the local newspaper in both languages in local politics 
and community.  

The Welsh press is also limited in its national aspirations through ownership. 
Most newspapers published in Wales are owned by one company, Trinity, 
which owns The Western Mail, Daily Post, Wales on Sunday, South 
Wales Echo (Wales's largest circulation evening newspaper) as well as the 
Celtic Press Group, which includes weekly newspapers across south Wales 
and the Caernarfon and Denbigh Herald Associated Newspaper Group which 
holds titles in north Wales. Other major newspaper owners in Wales include 
Southern, whose titles include the South Wales Argus in Newport and 
Northcliffe Newspapers with the Swansea Evening Post. The Welsh press is 
today controlled by newspaper groups based in Chester, Leeds, Southampton, 
Harrow, Farnham and Birmingham. The only major indigenous newspaper 
owner is North Wales Newspapers which owns titles in Mid and North 
Wales, including the Wrexham Evening Leader. The increasing 
concentration of ownership into the hands of outside interests raises issues 
about the ability of Welsh newspapers to serve their communities rather than 
their financial masters. Patrick Hannan (1998) sees this concentration of 
ownership as sapping the vigour of journalism. The limitations on reporting 
the development of civil society have been reinforced by the economic re-
structuring of the industry. Hannan sees that 'the structure of (print) 



Scottish Affair 

 

journalism and Wales's particular need for self-knowledge are moving in 
opposite directions'.  

A BROADCAST NATION?  
In contrast to the press, broadcasting in Wales from the very early days of 
radio has been intimately tied up with issues of the language and identity. In 
1927 the former Welsh board of education reported that it regarded the policy 
of the British Broadcasting Corporation as 'one of the most serious menaces 
to the life of the Welsh language' (quoted in Howell 1992, p.221). Saunders 
Lewis, the father of modern Welsh nationalism, regarded the BBC as 
'achieving the complete anglicisation of the intellectual life of the nation' 
(quoted in Davies 1994, p.48). The struggle for the recognition of language 
and identity in Welsh broadcasting was seen as being finally won with the 
establishment of S4C, a television channel born out of the political struggles 
of its audience and committed to the preservation of a language and culture. 
However, S4C and the rest of Welsh broadcasting have faced many obstacles 
in making a contribution to developing Welsh national consciousness.  

Broadcasting in Wales until 1955 was the sole responsibility of the BBC 
when it was joined by the regional ITV contractor for Wales and the West. A 
separate Welsh service of BBC radio was first set up in 1937 and for TV in 
1964. The BBC in Wales has always been firmly part of the Corporation, a 
'national region' in an organisation that has throughout most of its career 
vigorously pursued a policy of making the people of the United Kingdom 
part of one British happy family. At times BBC Wales has proved a difficult 
child to manage because its output has been in two languages but throughout 
much of its history BBC Wales has had limited autonomy from London to 
develop its own policies (for history of BBC Wales, see Davies 1994). 
Commercial TV was introduced partly to act as an antidote to the centralised 
nature of the BBC. It had a mandate to reflect life in the 'regions'. The birth 
of ITV was a shambles in Wales. Wales West and North (WWN), which 
began broadcasting in September 1962, became the only ITV company to go 
out of business. A number of technical, cultural and financial reasons have 
been cited for this debacle but the main reason was that the audience was 
already receiving ITV programmes from Cardiff and Manchester. The first 
Welsh-language programmes were produced by Granada. Television West 
and Wales (TWW) produced programmes from Cardiff for audiences in the 
West of England, South Wales and Welsh-speakers in Wales. The size, 
poverty and low purchasing power of Wales has been the major factor in the 
resistance to setting up an independent TV channel serving Wales alone. In 



Claiming the National: The Welsh Media and Devolution 

 

commercial broadcasting terms Wales has never been treated as a national 
entity.  

The setting up of S4C in 1982 changed broadcasting in Wales. The main 
purpose of the channel is to enable Welsh speakers, as S4C's chief executive 
puts it, 'to communicate and entertain each other in our own language' (H. 
Jones 1995). By broadcasting in the Welsh language the channel also 
provides the affirmation of a separate Welsh identity. Research shows that 
the 'broadcast media in the Welsh language appear to have a relatively clear 
identity, linked to a perception of Wales as a spatially defined political, social 
and cultural entity' (Hume 1986, p.331). S4C provides Welsh-speakers with a 
Welsh perspective on international affairs through current affairs 
programmes and features and dramas which represent popular culture and 
life in Wales. The main evening news bulletin 'Newyddion' presents a Welsh 
perspective on international, British and national affairs in the Welsh 
language. 'Newyddion' is produced by BBC Wales which as part of the 
original agreement to establish the channel provide 10 hours of programmes 
free for S4C. The arrangement is an acknowledgement by the BBC that 
people in Wales have a right to express themselves in their own voice on the 
main issues of the day - an argument recently rejected by the Board of 
Governors for English speakers in Wales (and Scotland) over calls for a 
separate news service for the mainland 'national regions' of Britain.  

S4C assisted the growth of English-language television in Wales. Both HTV 
and BBC Wales devoted more attention to Welsh affairs in the 1980s with an 
increase of their English-language output to about ten hours each a week. 
Making programmes for S4C has resulted in a more Wales-orientated 
approach in the production values of the whole of Welsh broadcasting. S4C 
has been the catalyst in this 'new deal' for English-language television in 
Wales. However, the service for English speakers in Wales is still limited. 
Overall Welsh television broadcasts around 55 hours of programmes each 
week but only around 22 hours are for English speakers, who make up four-
fifths of the people living in Wales. This has led to calls for a dedicated 
English-language channel for Wales. While many people say they are in 
favour of such a channel, most have traditionally said they would not watch it 
very much (see Evans 1991).  

English speakers in Wales have become used to tuning into television from 
English regions. This is partly a result of the geography of the country. It is 
estimated that 35% of Welsh people live in areas which overlap with English 
transmitters - compared to only 2.5% of Scots who live in areas which can 
receive news and information from England - which means that 



Scottish Affair 

 

approximately 400,000 people in Wales do not receive Welsh television 
(Welsh Affairs Committee 1999). Traditionally many viewers in Wales have 
tuned their aerials to transmitters in England. In South Wales it has been 
estimated that as many as 55% of the households in the Vale of Glamorgan 
tune their aerials to the Mendip transmitter while in Cardiff the figure is 37% 
and Newport 46% (Osmond 1990). In the North certain reception areas such 
as most of Wrexham and Deeside have not until very recently even been able 
to pick up HTV Wales. Over the years little effort was made by either BBC 
Wales or HTV Wales to mount a campaign to persuade viewers to tune into 
Wales. That segments of the Welsh audience watch programmes from the 
Midlands, Manchester and the West of England is only partly explained by 
the search for a better transmission signal. Some have singled out the poor 
quality of Welsh-made programmes but recent ITC Performance Reports 
have, however, stated that the quality of programmes provided by HTV 
Wales is better than that provided by HTV West. Welsh broadcasters say 
many people are too lazy in getting around to change their aerials or are 
unwilling to meet the cost involved. But it is clear many viewers believe the 
range of programmes on Welsh television is limited. 

The aspirations of making more programmes for a Welsh audience have had 
to be realised in a less conducive environment since the beginning of the 
1990s. The commercialisation and de-regulation of broadcasting in the 
United Kingdom has made it more difficult to produce programmes of 
quality to cater for the diversity of Welshness. For example, S4C has become 
a commercial player in its own right and some see tension between the 
channel's commercial role and its cultural remit. If sales and commercial 
considerations are to be the bottom line in making judgements about 
programme quality, then changes in the nature of S4C's commitment to the 
Welsh language and culture may follow. Co-productions for the international 
market while potentially profitable could weaken the relevance of S4C's 
output to the Welsh audience. The effort S4C is putting into participating in 
the digital world is a particular area of concern. Critics see the need to fill 
more time as reducing the resources committed to providing a full range of 
programming.  

These changes have exacerbated tensions between language and nation in 
S4C's operation. Early efforts to represent the bilingual and multicultural 
nature of Welsh society in drama programmes such as 'Bowen a'i Bartner' 
were criticised by 'linguistic purists' who regarded them as slipping from the 
remit to serve the Welsh language. Matters came to a head over the launch by 
S4C of its early-evening magazine programme, 'Heno', broadcast not from 
the traditional base of Welsh-language TV production, Gwynedd and Cardiff, 



Claiming the National: The Welsh Media and Devolution 

 

but from Swansea. 'Heno' was established to appeal to the working-class 
Welsh-speakers of industrial South Wales by using 'street Welsh' and a 
mixture of Welsh and English. The move was criticised by traditionalists 
who condemned the channel for 'lowering standards'. Behind this difference 
of opinion over the language is a conflict over the nation. Traditionalists see 
the 'Welsh way of life' as focused on the chapel, the language, the 'oldest 
literary tradition in Europe'; Wales is represented as an 'essentially rural 
society' whose cohesion and stability and completeness has been undermined 
by the forces of urbanisation and 'anglicisation' (Bevan 1984). This is 
Balsom's Y Fro Gymraeg and traditionalists see the role of S4C as defending 
this 'heartland'. However, as we have noted, this is a partial view of Welsh 
life. The revival of the language in recent years has been in urban areas in the 
South; most Welsh learners are located in this part of Wales. These realities 
are drawing S4C to South East Wales and it is possible to see different kinds 
of engagement with Welshness on the channel. Griffiths (1995) in her 
research into S4C's highest rated programme, the daily soap 'Pobol Y Cwm', 
has documented how its representation of Welshness has changed since its 
inception in 1974. S4C in recent years has also made efforts to breach the 
linguistic divide in Wales: over 50% of the channel's output is now subtitled 
in English and a subtitling service has been designed for Welsh learners. The 
problems of serving two language communities, representing Welsh life in all 
its forms and balancing commercial and cultural requirements has posed and 
will continue to pose a dilemma for the channel.  

Welsh broadcasting organisations have perhaps been more successful than 
the print media in promoting national consciousness and reporting a national 
agenda but they are hampered by a number of technical, linguistic, political 
and economic problems. S4C is outwardly a success in that it has helped to 
maintain the Welsh language, provide a full service to Welsh speakers and 
reinforce a sense of collective identity. This has nevertheless only been in the 
Welsh language. The channel has contributed to the emergence of English 
language broadcasting in Wales but the failure to develop a significant 
service for the majority of the Welsh population has limited the efforts to 
build a national community.  

THE MEDIA AND 1997 REFERENDUM 
The 'weakness of the press' and 'gaps in Welsh TV coverage' are seen as 
major factors in the result of the referendum. The Welsh Office concluded 
that 'in Wales there is no match between the notion of a national referendum 
and national media, since Wales's national media is overwhelmingly located 



Scottish Affair 

 

in London'. Seasoned commentators have argued the Welsh media failed to 
inform their readers. Wales's newspapers are accused of treating the 
devolution debate as 'having less consequence for their readers than the next 
episode of Coronation Street' while the 'scent of office boredom was heavy 
on the airwaves' (Humphries 1998). McAllister (1998) refers to the 'dearth of 
serious political debate' in Wales and the 'lukewarm stance' taken by Wales's 
leading newspaper, The Western Mail. While there is truth in these charges, 
it is also possible to detect during the referendum the beginning of change in 
the media's approach to devolution and more importantly in their relationship 
with Wales.  

How people learn about devolution is not simply the responsibility of the 
media. They are in a two-way relationship with other groups seeking to 
communicate to the public. There were numerous problems in the campaigns 
waged by the government, the political parties and the referendum camps to 
inform people about devolution and persuade them of the main issues. The 
contrast between Wales and Scotland is again illustrative. In Scotland the 
Constitutional Convention established in 1989 brought together the Labour 
Party, Liberal Democrats and other minor political parties and a variety of 
groups in Scottish society to build a common approach to constitutional 
change. By 1995 the Convention had established a consensus amongst most 
of the leading parties in Scottish society. The deliberations of the Convention 
had been widely reported in the media and were an established part of the 
media agenda in the 1990s. In Wales devolution was not on the political 
agenda in the early 1990s. This was in part the legacy of the bitterness of the 
struggle inside the Welsh Labour party in the 1979 referendum. Discussion 
of constitutional change was confined to the ranks of the Party which rejected 
calls for the establishment of a Welsh Constitutional Convention in 1992 
(McCrone and Lewis 1999; Morgan and Mugham 2000a). The overwhelming 
influence of the Labour machine in Wales and the weakness of Welsh civil 
society meant that the consequence of this decision was that devolution was 
not widely discussed in the public domain. As a result prior to 1997 a 
significant proportion of people in Wales had little or no information on 
devolution.  

The Campaign for a Welsh Assembly was crammed into three months. The 
Welsh Office set up a Devolution Unit to publicise the government's 
proposals. It operated an information line and website, organised a leaflet 
drop and television advertising campaign. As the television campaign was 
only geared to encouraging a high turnout it did not help inform people of 
policy. The campaign was also halted following Princess Diana's death, 
thereby making its contribution to the public's knowledge minimal. The 



Claiming the National: The Welsh Media and Devolution 

 

Wales Labour Party faced considerable hurdles in getting its message across. 
Its efforts were, as in 1979, stymied by divisions inside the Party which 
included public opposition from leading Labour MPs. The hostility of many 
grass root members was a major block on the mobilisation of the Party as 
well as the moribund state of the party machine in certain parts of Labour's 
heartlands and a lack of energy and enthusiasm drained away in the General 
Election. Concern about the campaigning efficiency led Millbank to draft in 
its own spin doctor to co-ordinate the efforts. Alan Barnard - nicknamed the 
Governor General - was sent down from London to impose discipline on the 
Welsh Party. His priorities were to get the Labour vote out, reassure people it 
was Blair's programme and ensure that everyone was behind the campaign 
slogan, 'A Voice for Wales' (D. Williams 1997). However, Barnard's rule was 
never writ large and throughout the campaign tensions within the Welsh 
Party, between Ron Davies and Downing Street and Millbank and Transport 
House (Welsh HQ) weakened the campaign.  

The Yes campaign obtained cross party and non party support, drawing on 
leading academics, trade unionists and celebrities. The effectiveness of the 
campaign varied from region to region, often depending on the calibre of 
local participation. The strategy focused on setting up groups such as 
Students Say Yes and Actors Say Yes and arranging staged announcements 
of celebrity support for the National Assembly. The focus was on 
personalities not issues and the strategy co-ordinated across the media. The 
'Just Say No' campaign, launched in July 1997 by a group of dissenting 
Labour activists, Welsh Conservatives and leading businessmen, was poorly 
organised and lacked local representation in several parts of the country. The 
platform of the campaign concentrated on three issues - cost, 'jobs for the 
boys' and the break-up of the Union -none of which were effectively rebutted 
by the Yes campaign. Leading anti-devolution Labour MPs while not 
formally part of the campaign played an active role in the background (D. 
Williams 1997; McCrone and Lewis 1999). The problems of the campaigns, 
however, were compounded by the performance of the mass media.  

One crucial section of the 'Welsh' media was uninterested in the referendum 
vote. Only when the possibility of Wales voting No became clear did 
coverage in the London press increase. Most of the coverage was fitted into 
the week after the Scottish vote, described by The Times as 'Wales's Week'. 
But even then only a small number of news stories appeared (see K. Williams 
2000). Celebrity support in favour and against an Assembly made up the bulk 
of the coverage of the tabloid press. The broadsheets were not averse to 
celebrity coverage simply preferring to report film star Julie Christie rather 
than Hi-de-Hi's Ruth Madoc. They focused on the 'metropolitan' angle - 



Scottish Affair 

 

dissent inside the Labour Party and the possible consequence for the Blair 
project if Wales voted No (see K. Williams 2000). Welsh identity was 
explored in the broadsheets but much of the reporting did not go beyond 
traditional stereotypes. Particularly vindictive were the 'boyo' portraits of 
Welsh Secretary Ron Davies described by the Sunday Telegraph as 'your 
actual South Walian oaf: and accordingly what he says is often (like Davies 
himself) nasty and brutish but (unlike Davies himself) emphatically not short' 
(14 September). Such coverage compares with that of Neil Kinnock during 
his period as leader of the Labour Party and has a lineage back to Lloyd 
George (see Thomas 1997). However, editorially there was support for 
devolution. Those who bothered to comment supported government policy 
and the Mirror on the day of the vote provided a separate front page for 
Wales with a banner headline in Welsh. Support came from some unexpected 
quarters including The Times which argued that 'Wales deserves better 
government and better arguments'. The London press, however, saw Welsh 
devolution as marginal to the debate about constitutional change in Britain 
and what coverage there was saw Wales through London eyes, often trading 
on old stereotypes of Wales and the Welsh. There was little sustained 
information about the issues around Welsh devolution.  

The media inside Wales varied in its approach to the referendum. 
McAllister's accusation that The Western Mail took 'no clear or unequivocal 
lead on the issue until the day of the referendum' is unfair (1998). The 
Western Mail used devolution to promote its claim to be the 'national 
newspaper of Wales'. Motivated by criticisms of its coverage of Welsh affairs 
and falling circulation, the newspaper in 1996 ran a series of articles under 
the title 'Where Wales? The Nationhood Debate' which were then published 
as a special supplement. The paper claimed that the 'issues of nationhood and 
culture are the lifeblood of The Western Mail' as it sought to establish itself 
as the platform for a national debate. The tenor of the paper's editorial 
position was set out as early as St Davids Day 1997 when it put 'A case for 
the right kind of Assembly for Wales'. During the referendum campaign the 
paper ran almost three times as many devolution stories as its rivals in Wales 
(see K. Williams 2000). The Western Mail, however, went further than any 
other newspaper in providing a context within which readers could make 
judgements about the claims of the different camps. The newspaper's 
coverage was broader and more comprehensive than the rest of the press, and 
complemented regular features on background issues that appeared in the 
newspaper prior to the campaign. For example, in July the paper devoted a 
week to how the establishment of an Assembly could 'improve' or 'change' 
health, transport, environment, education, housing, business and industry and 



Claiming the National: The Welsh Media and Devolution 

 

politics in Wales. This series of articles was launched under the heading 
'Case for an Assembly is as strong as it was before the change of government' 
(7 July). Some of its main competitors describe the paper as taking a 
'campaigning' stance which can be explained by the coming together of 
commercial needs and political commitment, but the clear underpinning of 
the newspaper's reporting was that devolution was right for Wales.  

Most of the leading newspapers in Wales to a varying degree either 
supported a Yes vote or remained non committal - even newspapers in areas 
which strongly voted no such as the Argus in Newport and the Evening 
Leader in Wrexham. This represented a turnaround from the 1979 
referendum. At the local level there was editorial support for the Yes vote. 
For the daily and evening newspapers the referendum campaign merited 
some coverage whereas the weekly press largely neglected the story (see K. 
Williams 2000). Some newspapers did try to use their editorial columns to 
explain some of the issues and in one or two cases special supplements laid 
out these issues in some detail - for example, the South Wales Echo 
published on 11 September a free, twelve-page 'readers guide to devolution', 
'Wales Decides'. Much of the coverage, however, focused on the rituals of 
political electioneering rather than on sober and serious accounts of the 
issues. Personalities and events not issues dominated the news reporting of 
the referendum campaign.  

The Welsh broadcast media had a vested interest in the success of the 
Assembly. Both HTV Wales and BBC Wales were under threat. The new 
owners of HTV, United News and Media, were laying down the foundations 
for increasing their profit margin. Their placemen swept through the 
company, less concerned about programme making and more interested in 
who spends what, where (see K. Williams 1997). BBC Wales was under the 
cloud of another round of cuts as part of Birt's rationalisation plans. In such a 
situation, the Assembly helped to provide a political constituency to ward off 
what some portrayed as the 're-anglicisation' of Welsh broadcasting. The 
Assembly allows Welsh broadcasters to justify the claim that the country is 
distinct which enables more effective lobbying for a bigger slice of the 
broadcasting cake - at the same time maintaining Welsh programmes and 
ensuring Welsh jobs. The reward was increased resources with BBC Wales 
receiving an additional £6 million - the so called 'devolution dividend' - to 
cover the new Wales.  

The political map drawn up around the 'Three Wales' model hides as much as 
it illuminates about the referendum. The breakdown of the vote on territorial 
grounds can be seen as 'a dangerous misrepresentation of voting patterns' 



Scottish Affair 

 

(O'Leary 1998). The Yes vote was more evenly spread across the country 
than the model implies. For example, more Yes votes were cast in the No 
area of Powys than in the Yes area of Merthyr Tydfil. The key divisions are 
not territorial but a matter of social class, community allegiance and effective 
political organisation (O'Leary 1998; Trystan 1997). According to O'Leary 
'the referendum was not a confirmation of old and entrenched attitudes so 
much as a snapshot of an electorate whose attitudes are in a state of flux'. 
What is interesting is the weakening of opposition to devolution across 
Wales. This corresponds to a shift in the position of much of the media from 
one of outright hostility to devolution. While it is not possible to do anything 
more than speculate about the relationship between media coverage and 
voting patterns, what is apparent is that the media were far more committed 
to the cause of devolution in 1997 than in 1979.  

THE MEDIA AND THE 'NEW' WALES  
Since the 1997 referendum, as devolution has come to the forefront of Welsh 
politics and life, we have seen further development of the national role of the 
Welsh media. The trials and tribulations of Ron Davies and the search for his 
successor are the main reason for the fillip given to the issue. Davies's 
departure rekindled the struggles in the Wales Labour Party. Simmering 
dissent spilled over into a full-scale conflict over whether the Labour Party in 
Wales would select the person it wanted for leader or whether London's 
candidate would succeed. After a bitter and close-fought struggle the 'man 
from London' narrowly beat off the local favourite with the help of a heavily 
skewed electoral college (see Mungham 1999). The overwhelming majority 
of ordinary Labour Party members voted for the 'local candidate'. This 
contest was more than a political struggle; it became a symbolic struggle over 
devolution. It brought out and made real the inherent tension between the 
centre and periphery in the process of devolution. In both leadership contests 
- Ron Davies himself had had to fight Morgan before Alun Michael -what 
was at issue was the extent to which power was to be devolved and how 
much say the periphery would have under the new constitutional 
arrangements.  

The leadership election brought considerable attention from the media. Most 
of the British press as well as all the main news and current affairs 
programmes sent their men and women down to Wales to report the conflict. 
In this struggle much of the Welsh media took the side of 'local contender' 
Rhodri Morgan - opposing the bulk of the London press which plumped for 
Welsh Secretary, Alun Michael. The Western Mail further developed its 



Claiming the National: The Welsh Media and Devolution 

 

national agenda by strongly defending the position that Wales should decide 
for itself. Editorially it and its sister paper, Wales on Sunday, expressed 
hostility to the news management and political intervention of Millbank. The 
weekend after the Assembly elections Wales on Sunday returned to this 
theme when its front page headline read 'Wales Strikes Back: The people 
punish Blair for treating democracy with contempt'. Broadcasters in Wales 
cleared space for coverage of the contest with the contenders and their point-
men and women fighting it out in studio debates. The main feature of the 
television and radio reporting was that both the Welsh and English language 
services participated fully and equally. Their ability to cross the linguistic 
divide for the first time was because the contenders were both Welsh 
speakers - a unique feature in recent Welsh Labour history. This was a truly 
national contest (see Morgan and Mungham 2000b).  

The Labour leadership contest did more to help raise the public profile of the 
Assembly than the publicity campaign launched by the Welsh Office 
following the referendum. Billboard and newspaper advertising and 
promotional material to promote the Assembly failed to excite the interest of 
the people of Wales. Since 1997 attention has been paid to the role of the 
broadcast media and the National Assembly. Two aspects in particular have 
been discussed - the nature and content of their political output and their 
efforts to ensure that a service is provided for the whole of Wales. Some 
argue that the broadcasting institutions in Wales have been slow to adjust to 
the demands of reporting the 'new' politics. Several reasons have been 
identified including public indifference to the Assembly, lack of popular 
interest in political programmes and London holding back local efforts. New 
money from the centre has not brought forward much innovation in 
broadcasting coverage and calls for new vision in media policy have been 
made (Andrews 1998). There has also been pressure on the broadcasters to 
launch a marketing campaign to encourage people to tune into Wales. The 
political urgency of these questions led the Welsh Affairs Committee of the 
House of Commons to set up in November 1998 an enquiry into broadcasting 
in Wales.  

Broadcasting in Wales - as in Scotland - is a reserved subject. It remains 
under the direct control of the Department of Culture, Media and Sport. How 
long this will last is open to question. The Assembly is responsible for the 
arts, culture and the Welsh language which creates a grey area in relation to 
the accountability of S4C. Political parties in Wales including the Tories and 
Plaid Cymru have called for the Assembly to take control of Welsh language 
broadcasting (The Western Mail 1998). S4C is wary of such a move and 
former Chairman, Prys Edwards, has said that the £70 million subsidy should 



Scottish Affair 

 

remain under London control. The Department of Culture, Media and Sport 
recommended to Ron Davies when he was Welsh Secretary that the grant 
making powers in relation to S4C be taken on by the Assembly. Davies 
declined. Fear of a predominantly English speaking Assembly being 
responsible for S4C as well as the argument that the remit should extend to 
taking responsibility for BBC Wales, HTV Wales, Channel Four in Wales 
and so on appear to have been the reasons. The Welsh Affairs Committee 
rejected 'at this stage' the case that S4C be devolved to the Assembly. Its 
main recommendations called on broadcasters to work harder to make the 
Assembly 'accessible to all ... particularly those currently excluded from the 
political process' by 'exploring new ways to interest people in what goes on at 
the Assembly'.  

The Report welcomed the co-operation between S4C and BBC Wales in the 
live coverage of the Assembly on digital television. New technology presents 
an opportunity to overcome the social, linguistic and physical geography of 
Wales 'by providing a reliable and identifiable space for Welsh broadcasting' 
and offering 'the option for development of the television services in both 
languages (Talfan Davies 1996). There are many questions about the digital 
future but the possibility of closer co-operation between Welsh broadcasters 
has been emphasised by the outgoing Controller of BBC Wales, Geraint 
Talfan Davies, who has talked about the desirability of such co-operation in 
building a dual language service, with a single broadcasting authority to meet 
the needs of a bilingual society and help to develop the emerging political 
and national community. Other broadcasters are wary of the growing 
influence of the BBC in Wales. The large increase in the BBC's devolution 
dividend is seen by some as having a negative impact on the development of 
a national media system. BBC Wales is using its extra cash to produce more 
political programmes and more news, current affairs and documentaries but 
in doing so the Corporation is buying up all the journalistic talent in Wales. 
There is a flow out of The Western Mail, HTV and local radio and 
newspapers into BBC Wales. The imbalance created by a BBC stranglehold 
can be seen as further contributing to the decline in media diversity in Wales. 

Nevertheless, the print and broadcast media in Wales are becoming more 
Welsh in their outlook. More London newspapers have appointed their own 
'Wales correspondent' while the Mirror is now producing its own Welsh 
edition. 'New' political programmes are appearing on all the main TV 
channels and, while there is some doubt about their popular appeal and 
criticism of their approach to covering the National Assembly, they provide 
more of an all-Wales perspective on the issues of the day. Perhaps more 
significant is the growth of Welsh voices reflected in the increase in Welsh 



Claiming the National: The Welsh Media and Devolution 

 

drama on television. The emphasis on drama has been a feature of Welsh 
television in the Assembly age. High cost and innovative productions such as 
HTV's 'In the Company of Strangers' and its soap 'Nuts and Bolts' as well as 
BBC Wales 's 'Belonging' are now starting to address the English speaking 
audience as S4C drama has done the Welsh speaking audience. While these 
developments are limited, and Wales has a long way to go before it can claim 
a fully fledged media system of its own, there are signs of a national outlook 
becoming more prominent in the output of the Welsh media.  

CONCLUDING REMARKS 
Understanding the role of the mass media in Welsh devolution must begin 
with the nature of Welsh identity. The fragmented and fragile nature of this 
identity and the particular characteristics of national and social formation in 
Wales have shaped the way in which the media have developed and their role 
in the process of political and cultural change in Wales. The historical 
development of Wales has produced a weak civil society, a linguistically 
divided community, social imbalance through large inward migration and 
strong local and regional loyalties. These factors have prevented the growth 
of strong indigenous media in Wales - even S4C has failed to reach out to the 
wider national community. The media - despite their public commitment to 
nation building - have been handicapped by the limitations placed on them by 
the nature of Welsh society. Their reporting of devolution reflected this. The 
inability to sustain a public debate in the run up to the referendum indicates 
the underdevelopment of Welsh media as well as a failure in the process of 
political communication.  

However, during the referendum there was a growing awareness within the 
Welsh media of the advantages of supporting the case for the National 
Assembly. Since the referendum 'devolution appears increasingly as an idea 
whose time has come' (Morgan 1999). The political struggle in the Wales 
Labour Party has led many to re-examine the nature of their political 
allegiance and their involvement in the political process. The Welsh Labour 
machine - traditionally a strong plank of Unionism in Wales - is having to re-
assess its position in relation to the Welsh polity. The result of the 1999 
election further forced such a re-examination. Welsh civil society is 
beginning to stir as a range of voluntary groups embark on lobbying the 
National Assembly. In the 1970s and 1980s a number of institutions emerged 
which gave some leverage to Welsh intellectuals. Today the growth of 
community and voluntary organisations promises to extend such influence to 
other sectors of Welsh society. The media in Wales is beginning to reflect 



Scottish Affair 

 

these changes as well as play their part in helping them to develop. They are 
part of a cultural renaissance which is beginning to encourage people to be 
more confident about being Welsh in the modern world. Such a process is 
difficult and contradictory; some seek to expand their horizons, others are 
fearful that they are losing the benefits of the old order. There are still many 
structural limitations and problems but perhaps the Welsh media for the first 
time is beginning to realise their claims to represent a national community.  

BIBLIOGRAPHY 
Andrews, Leighton (1998) Assembly's approach to media needs vision The Western 

Mail 24 June.  
Balsom, Dennis (1985) The Three Wales Model in Osmond, John (ed) The National 

Question Again Llandysul: Gomer 
Balsom, Dennis (1997) Assembly Poll Revealed Unity Amidst Diversity Agenda 

Winter, Cardiff: Institute of Welsh Affairs. 
Bevan, David (1984) The mobilization of cultural minorities: the case of Sianel 

Pedwar Cymru Media, Culture and Society 6. 
Bogdanor, Vernon (1998) Devolution in the United Kingdom Oxford: Oxford 

University Press.  
Curtice, John (1999) Is Scotland a nation and Wales not? in Taylor, Bridget and 

Thompson, Katarina (eds) Scotland and Wales: Nations Again? Cardiff: 
University of Wales Press.  

Curtis, Tony (1986) Wales: the Imagined Nation Bridgend: Poetry Wales Press 
Davies, John (1994) Broadcasting and the BBC in Wales Cardiff: University of 

Wales Press 
Evans, Martin (1992) Television in Wales - Opinion Survey: an exploratory 

research programme Cardiff: Institute for Welsh Affairs.  
Fowler, Neil (1997) Banishing the myth: newspapers are thriving in Wales Y Barcud 

Coch September. 
Griffiths, Alison (1995) National and cultural identity in a Welsh language soap 

opera in Allen, Robert (ed) To Be Continued..Soap Operas around the 
World London: Routledge 

Hannan, Patrick (1998) Whose Asking the Questions? Planet 126 December/January  
Howell, W.J (1992) Minority-Language Broadcasting and the Continuation of Celtic 

Culture in Wales and Ireland in Riggins, Stephen H (ed) Ethnic Minority 
Media London: Sage.  

Howells, Kim (1990) Give the Real Wales a TV voice South Wales Echo 1 February 



Claiming the National: The Welsh Media and Devolution 

 

Hume, Ian (1986) Mass Media and Society in the 1980s in Hume, I & Pryce, E The 
Welsh and their Country Llandysul: Gomer Press.  

Humphreys, Emyr (1989) The Taliesin Tradition Bridgend: Seren Books 
Humphries, John (1998) Attitude: Media Coverage of the Referendum Planet 127 

February/March 
Jones, Aled (1990) Press, Politics and Society: A History of Journalism in Wales 

Cardiff: University of Wales Press. 
Jones, Huw (1995) Public Lecture University of Aberystwyth, 5 October.  
Mackay, Hughie and Powell, Tony (1998) Wales and Its Media: Production, 

Consumption and Regulation in Contemporary Wales No 9.  
McAllister, Laura (1998) Welsh Devolution: Definitely, Maybe? Parliamentary 

Affairs Vol 51 (2)  
McCrone, David and Lewis, Bethan (1999) The Scottish and Welsh referendum 

campaigns in Taylor, Bridget and Thompson, Katarina (eds) Scotland and 
Wales: Nations Again? Cardiff: University of Wales Press.  

Morgan, Kenneth O. (1981) Wales: Rebirth of a Nation 1880-1980 Oxford: Oxford 
University Press. 

Morgan, Kenneth O. (1999) Welsh Devolution: Past and Present in Taylor, Bridget 
and Thompson, Katarina (eds) Scotland and Wales: Nations Again? Cardiff: 
University of Wales Press.  

Morgan, Kevin and Mugham, Geoff (2000a) Labour's Unfinished Business: 
devolution in Labour Politics 1945-97 in Balsom, Denis and Jones, Barry (eds) 
The Road to the National Assembly Cardiff: University of Wales Press.  

Morgan, Kevin and Mugham, Geoff (2000b) Re-designing Demcocracy Bridgend: 
Seren  

Mungham, Geoff (1999) Genetically Modified Balloting Planet 134 April/May pps 
118-9.  

O'Leary, Paul (1998) Of Devolution, Maps and Divided Mentalities Planet 127 
February/March pps 7-12.  

Osmond, John (1989) The Modernisation of Wales in Evans, Neil (ed) National 
Identity in the British Isles Coleg Harlech: Occasional Papers in Welsh 
Studies no 3.  

Osmond, John (1990) Broadcasting TV figures Wales on Sunday 4 March. 
Paterson, Lindsay and Wyn Jones, Richard (1999) Does civil society drive 

constitutional change? in Taylor, Bridget and Thompson, Katarina (eds) 
Scotland and Wales: Nations Again? Cardiff: University of Wales Press.  

Smith, Dai (1984) Wales! Wales? London: BBC Books 
Talfan Davies, Geraint (1996) Broadcasting in Wales in the Digital Age Address to 

the Celtic Film and Television Festival, Bangor, 28 March 



Scottish Affair 

 

Taylor, Bridget and Thomson, Katarina (1999) Scotland and Wales: Nations 
Again? Cardiff: University of Wales Press.  

The Western Mail (1998) Conservatives Back call for Assembly to take over control 
of S4C 14 February.  

Thomas, James (1997) Taffy was a Welshman, Taffy was a Thief': Anti-Welshness, 
the Press and Neil Kinnock Llafur 7 (2)  

Trystan, Dafydd (1997) Dosbarth, Cymru, Cenedl..a Threfn Barn October.  
Tunstall, Jeremy (1983) The Media in Britain London: Constable 
Welsh Affairs Committee (1999) Broadcasting in Wales and the National 

Assembly London: HMSO 
Williams, David (1997) Campaign of the Spin Doctors Agenda Winter, Cardiff: 

Institute of Welsh Affairs. 
Williams, Emyr (1992) Y Papurau Bro A'r Farchnad Hysbyebu Caerdydd: 

Ganolfan Gydweithredol Cymru.  
Williams, G (1985) When Was Wales London: Penguin 
Williams, Kevin (1997). Shadows and Substance: The Development of a Media 

Policy for Wales Llandysul: Gomer Press.  
Williams, Kevin (1997) United We Fall? The Takeover of HTV Planet 124 

August/September pps 50-53 
Williams, Kevin (1993) What Wales Wants is Wales on Sunday Planet 102 

December /January pps 7-12. 
Williams, Kevin (2000) No dreads but some doubts the press and the 1997 Welsh 

referendum in Balsom, Denis and Jones, Barry (eds) The Road to the 
National Assembly Cardiff: University of Wales Press.  

Williams, Lynn (1999) National identity and the Nation State: Construction, 
Reconstruction and Contradiction in Cameron, Keith (ed) National Identity 
Exeter, England: Intellect. 

Williams, Raymond (1990) Wales and England in What I Came to Say London: 
Hutchinson Radius  

Wyn Jones, Richard & Trystan, Dafydd (1998) How We Voted on Wales' Future 
Agenda Cardiff: Institute of Welsh Affairs 

Wyn Jones, Richard and Lewis, Bethan (1999) The Welsh Devolution Referendum 
Politics Vol 19 No 1 February  

April 2000 


