
Scottish Affairs, No.13, Autumn 1995 

THE DAILY RECORD: 

A CENTURY OF SUCCESS AND NEGLECT 

Peter Meech    

When the Daily Mail attains its centenary in 1996, much will inevitably be 

made of its role in inaugurating the modern era of popular daily newspapers. 

Another 100th anniversary, one with a strong Scottish accent, is likely to pass 

with less notice: that of the Daily Record on 28 October 1995. By 

comparison with the Herald and the Scotsman, established in 1783 and 1817 
respectively, the paper is a mere stripling. But of all today's tabloid dailies it 

was historically the first on the scene, pipping even the Daily Mail by several 
months and providing a model for others to follow.  

To mark its own centenary the Daily Record has published three 
compilations, two in book form and one as a CD-ROM. The two volumes 
comprise sports coverage (Baillie 1994) and cartoons (Mcleod 1994) which 
have appeared in its pages over the years. More technologically advanced 

and far more expensive is Scotland in Pictures, a photographic database 
billed as covering 'subjects like famous Scots, football and architecture, as 

well as over 200 Record front pages from the last 100 years' (Daily Record 

20 July 1995). A previous compilation of front pages, Front Page Scotland, 
was brought out in book form by Robert Maxwell in the late 1980s, but was 
not made available to the general public. It is a matter of regret that in 1995 
the occasion of the centenary has been celebrated largely by reissued material 

- fascinating though this is - rather than by a volume along the lines of 

Magnus Magnusson et al's Glorious Privilege: The History of The 

Scotsman (1967) or Alastair Phillips' Glasgow's Herald 1783-1983 (1982). 

But this absence is nothing new; it merely continues into the Record's 

centenary year a long-standing neglect of the paper by writers and scholars.  

                                                           

 Peter Meech is a lecturer in the Department of Film and Media Studies and a 

member of the Stirling Media Research Institute, Stirling University, FK9 4LA 



Scottish Affairs 

There are some exceptions, of course. Sir Alastair Dunnett has written a 

chapter-length memoir of his experiences as the Record's art and features 

editor before the Second World War and as its editor from 1946-1955 

(Dunnett 1984). More recent events, notably the paper's relationship with 

Robert Maxwell and its battles with the Scottish edition of the Sun, are 

discussed by Maurice Smith (Smith 1994). Alastair Hetherington devotes a 

short chapter to the paper of the late 1980s in his study of regional news 

(Hetherington 1989), and the present author has analysed the Record's 

handling of the subject of death (Meech 1992). There are brief accounts by 

Hutchison (1987), Meech and Kilborn (1992), MacInnes (1992) and 

Linklater and Denniston (1992) in their studies of the Scottish press, and the 

paper's coverage of sport and issues of national identity is treated by Blain et 

al (1993) and Blain and Boyle (1994). But the Daily Record is not 

mentioned in the books on Glasgow by Jack House (1978), David Daiches 
(1977) or Allan Massie (1989), and Maurice Lindsay (1972) gives it just two 
passing references. 

This conspicuous gap in the literature is the more surprising given the 

Record's status as a popular cultural institution in Scotland and its 
contributions to press history. It has been Scotland's highest-selling daily 
newspaper for half its life, with a current readership of approximately one in 
two Scots over the age of 15. Judged in terms of its penetration of the market, 
it ranks today among the most successful papers in the world. Of the 

Record's significance for the launch of the Daily Mail a hundred years 
previously, Lord Northcliffe's biographers remark that: 

It has its place in the history of journalism as a stepping-stone towards 

one of the most influential newspaper developments of the age 

(Pound and Harmsworth 1959, p.188). 

The Record went on to become the first Scottish newspaper to use news 
pictures (Linklater and Denniston 1992, p.128). In 1936 it ran a front page 
colour photograph, claimed as a world first for a news page, of Emperor 

Haile Selassie at Wemyss Castle. And when it moved to its present site in 

Glasgow in 1971, the paper operated what was then the largest web-offset 
printing plant in the world.  

RESEARCHING THE RECORD 

It was with the aim of filling this long-standing gap that I began work in late 

1990 on a research project which sought to consider the paper as both a 



The Daily Record: a Century of Success and Neglect 

cultural and a commercial phenomenon. In order to produce a study of this 
kind, a broad, multi-disciplinary approach was called for, requiring a range of 

techniques. Archival research needed to be supplemented by textual analysis 

and qualitative audience research. But above all a study of the newsroom and 

interviews with Record staff were intended to provide the kind of 

information and insights that would produce an understanding of what made 

the paper 'tick'. It may be added that theoretically informed ethnographic 

studies of media organizations, such as Tuchman (1978) in relation to the US 

press - or those by Elliott (1972) and Schlesinger (1978) of the BBC - have 

no equivalents at present as regards the press in the UK.  

Having been granted unprecedentedly generous access to the Record 

building at Anderston Quay, Glasgow, I conducted my fieldwork there from 

November 1990 to March 1991. But the newsroom study came to a 
premature and abrupt halt with the publication in the satirical magazine 

Private Eye of a scurrilous rumour concerning the then editor, which I had 

allegedly been told by a Record journalist. A libel action was started by the 
paper against the magazine and damages of £100,000 sought. An apology 
and a lesser sum were eventually accepted in an out-of-court settlement. I not 
only became persona non grata at the paper, despite repeated vigorous 
protestations of innocence, but senior management demanded in writing that I 
cease work on the project. Access to the newsroom having been blocked, 
there was no option but reluctantly to abort the book timed for the paper's 
centenary. 

Early on in the research period a request for a printed account of the paper's 
history had produced a couple of typewritten sheets, which were taken from a 
desk drawer and photocopied for me. The document, I was told, had been 
produced by a previous managing director in response to a request by 
schoolchildren. This modest effort, a bare statement of the main facts, 
nevertheless provided a frame through which to interpret the paper. Here was 
a commercial organization which had been going about its business for 

almost a century without ever feeling it appropriate that anything substantial 

be produced to document its achievements. This may be partly accounted for 
by the unyielding imperatives of a daily production cycle leaving little time 
for less 'core' activities. But it may be that, despite its undoubted success with 

readers and advertisers, and occasional bouts of boastfulness - '[t]he Record 
is not slow in blowing its own trumpet' (Hetherington 1989, p.199) - the 
paper has lacked a certain self-confidence (Hutchison 1987). If so, this may 

be linked to a widespread perception of tabloids as ephemeral and 'trivial' 

cultural products. Or it may owe something to the native self-doubt or 
Scottish inferiorism discussed, among others, by McCrone (1992) and 



Scottish Affairs 

empirically demonstrated, with ingenuity, by Cusick (1994). Given the 
sudden termination of my fieldwork, these possible explanations have had to 

remain tentative hypotheses. 

A BRIEF HISTORY 

For many of those in whose lives the Record is an essential, though largely 

unacknowledged, feature, it may come as a surprise that its present character 

and political orientation are of relatively recent origin. In 1895 the Daily 

Record possessed few of the instantly recognizable characteristics of today's 

paper. In those days it was an eight-page broadsheet with the grey appearance 

typical of the period, not simply because of the absence of colour printing. 

There was no display advertising and above all there were no photographs. 
The only illustrations appeared in the 'Woman's World' section (one of the 

features subsequently adopted by the Daily Mail), engravings of items of 

clothing which could be obtained as paper patterns from the Record's North 
Frederick Street office in Glasgow.  

Headlines were modest in size and decidedly unsensational in language. 
Although small ads accounted for four out of the seven columns on the front 
page and about a third of the paper's contents in total, a confident undertaking 

was given from the outset that: 'The Advertisements of the Daily Record will 
never be allowed to encroach upon the news space, and reading matter will 
appear upon EVERY page'. Other differences from today include the 
extensive coverage of foreign news, reports of the Glasgow and Edinburgh as 
well as London stock exchanges, and market reports from Scotland and the 
United States. On the other hand, sport featured prominently, with a 
concentration - then as now - on football.  

The first edition of the Daily Record appeared on 28 October 1895, as a 

continuation of the Glasgow Echo (1893-95). At half the price of the 

Glasgow Herald, it boasted of being 'THE BIGGEST 1/2d PAPER IN THE 

WORLD' on its front page and, more modestly, expressed the hope in its first 

leader of becoming the best halfpenny newspaper in the world. It was owned 
by Alfred Harmsworth (later Lord Northcliffe) and his brother Harold (later 

Lord Rothermere), publishers also of the Glasgow-based North British 

Daily Mail (founded 1847). The new paper circulated in Lanarkshire, 
Renfrewshire, Stirlingshire, Ayrshire, and the Clyde coast generally. A Noon 
Edition, devoted mainly to racing, became an independent publication in 

1923 and survived until 1968. In 1901 the Daily Record amalgamated with 

the Glasgow Daily Mail, which the North British Daily Mail had 



The Daily Record: a Century of Success and Neglect 

meanwhile become. By 1900, by which time there were seven daily 
newspapers in Glasgow, the paper was already boasting the 'Largest sale of 

any morning or evening newspaper in Scotland'. This circulation claim 

subsequently became 'The All-Scotland Newspaper. Sale Twice That of Any 

Other Morning Paper' at the end of the First World War, rising to 'Three 

Times' in the period up to the mid 1920s. It was to be almost another 50 years 

before the Record could make the comparable claim of being 'SCOTLAND's 

BIGGEST DAILY SALE' (12 September 1973), for the reason that most of 

the intervening period coincided with the presence in Glasgow of the 

Scottish Daily Express. 

Politically the Record began life as a Liberal paper, but then moved to the 

right and became a staunch supporter of the Union after being bought in 1922 

by Allied Newspapers (owner Gomer Berry, later Lord Kemsley). Before 

long the Scottish Daily Express, Beaverbrook's Scottish off-shoot, had 
'mischievously published a front-page endorsement of home rule' (Kemp 

1993, p.83). The Daily Record duly responded 'by giving home rule 
enormous and enthusiastic coverage' (ibid) in a determined effort to compete. 

But the Scottish Daily Express overtook the Record to become the market 
leader in Scotland. In 1955 the loss-making Kemsley group Associated 

Scottish Newspapers, sold its Glasgow papers (the Daily Record, Sunday 

Mail and Evening News) to the International Publishing Corporation, 

owners of the Daily Mirror. Sir Alastair Dunnett has claimed that the 

Record, which was under his editorship at the time, reflected 'the aspirational 
intellectualism of even our under-privileged', referring to it as 'a working-

class News Chronicle' (Dunnett 1984, p.117). Nevertheless, in the General 
Election of that year the paper had recommended its readers to 'Vote Tory', 
while doubting that 'either party has given Scotland a fair deal' (26 May 

1955). Dunnett promptly left for the editor's chair at the Scotsman.  

Under new ownership the paper was transformed into the Scottish equivalent 

of the Daily Mirror, then the world's best-selling daily. At the time, sales of 

the Record averaged 350,000 copies a day, whereas the Mirror had a UK 

circulation in excess of 4.5 million. From that point on the paper became a 
champion of the Labour Party and saw its sales figure rise significantly as 
support for the Conservatives in Scotland began its long decline. So faithful a 

supporter of the Party did it become - Shadow Cabinet member Gordon 
Brown MP writes a regular column today, as the late John Smith did before 
him - that it can be regarded in some respects as the mouthpiece of the 

political consensus and, as such, a conservative force in Scottish politics. The 

Sun, by contrast, has always prided itself on its irreverent attitude to the 
establishment, even when supporting successive Tory governments.  



Scottish Affairs 

Meanwhile the Scottish Daily Express, despite sales of over 570,000, was 
losing money, a situation only exacerbated by dire industrial relations 

(McKay and Barr 1976, p.18). As a consequence, it was forced to close its 

Glasgow base in 1974 and move south to Manchester, from where it served a 

dwindling band of Scottish readers. Before the Express's departure, sales of 

the Record had already overtaken those of its rival, but from this point on it 

increased circulation substantially. It is during this period that the paper 

became the daily paper of choice for most working class readers in its sales 

area, a situation unrivalled even by the Sun in the UK as a whole. In 1984 the 

Record, which as part of the Mirror Group had been taken over by the Reed 

Group in 1970, was acquired by the late Robert Maxwell from Reed 

International (as the group had become in the meantime). At the third time of 

trying, the tycoon experienced success at last in adding national newspapers 

to his media empire. It remains a Mirror Group Newspaper (MGN) title, 

together with the Sunday Mail and the free newspaper The Glaswegian, 
despite the changed ownership of the group following Maxwell's death. 

EDITORIAL AND MARKETING APPEALS 

Seen from a marketing perspective the Record has successfully established 
and maintained itself as a brand in the highly competitive newspaper market 
in Scotland, where five indigenous titles compete daily with twelve London 
titles, several of which now publish Scottish editions. Brand commitment and 
loyalty on the part of readers, individuals' motivations and regular purchasing 
decisions, depend on many factors: the paper's editorial content and 
advertising, its availability, its promotional activities, and, not least, its 

pricing policy. What is striking about the Record is that it can charge a 
premium price, relative to its rivals, in the knowledge that its substantial core 
of loyalists are not price sensitive (to use the relevant jargon). By comparison 

with the MGN's flagship, the Daily Mirror, readers of the Record have kept 

faith over the years with the paper, including those of economic recession. 

Circulation figures for the ten-year period July-December 1984 to July-

December 1994 show a decline of 28.6% in the Mirror's sales, compared 

with one of only 0.1% for the Record (Audit Bureau of Circulation figures). 

More recently, the launch of the Scottish Daily Mail in February 1995 has so 

far failed to dent the Scottish market leader's position, despite vigorous 
promotional activity, including free and heavily discounted copies. Indeed, 

(unaudited) sales of the Record during the first three months of 1995 show a 

modest increase (1.1%).  



The Daily Record: a Century of Success and Neglect 

Much of the Record's continuing success as a brand can be put down to the 
relationship it has built up with its readers over the years. It addresses them 

first and foremost as Scots and makes Scottishness the most important of its 

own credentials, in terms both of editorial content and of marketing platform. 

The principal aim for Record journalists and editors is to find specifically 

Scottish news and features or those that can be presented with a Scottish 

angle. This can even extend to preferring a mediocre Scottish story to a good 

English one, as a senior editorial executive admitted to me. Typical of the 

tabloid press, there is a high frequency of human interest stories, representing 

as they do 'the world of experience, the world of individuals, as opposed to 

the impersonal abstractions of institutions' (Curran et al 1980, p.308). This 

emphasis on personalization and on private concerns helps to distinguish a 

paper like the Record from the broadsheet press, and aligns it more with the 

melodrama of theatre, film and television with its appeal to 'a popular 
resistance to abstract, theoretical ways of understanding society and history' 
(Gripsrud 1992, p.88).  

The Daily Record's institutional links with the Daily Mirror make possible 
the joint selling of advertising space and the sharing of news items. In 

practice, this reciprocity mostly works in one direction, given the Mirror's 
greater editorial resources and its limited interest in Scottish affairs. The 

frequency with which the Record adapts stories from its sister paper passes 
largely unnoticed by the public, since there are few readers who make a habit 
of buying both papers and making comparisons between them. It is, however, 
a practice that calls for independent monitoring, as the Scottish title has been 
under threat on more than one previous occasion of becoming merely a 

Scottish edition of the Mirror - and thereby of adding to Scotland's branch-
plant status in the UK economy.  

Together with the Daily Mirror, the Daily Record shares many of the 
characteristics of tabloidese, 'that tough-guy, hat-on-the-back-of-the-head talk 
that makes newspapers sound like James Cagney' (Waterhouse 1989, p.225). 
This language variety affects a vernacular character in contrast to the more 

restrained and formal prose of the broadsheets. In reality it is largely the 

product of sub-editors obliged to reconcile information with impact, 

especially in headline writing. The Record has an advantage over its 
London-based rivals in its use of Scots, the spoken language of most of its 

readers. There may be no columns or even extended passages written wholly 
in Scots, and it is rare to find examples in straight news items, where 
Standard English, the 'language-of-power' (Anderson 1991, p.42), remains 

the norm. But in those sections of the paper where the address is more 
informal, for example readers' letters, sports coverage and the speech bubbles 



Scottish Affairs 

of certain cartoons, Scots words and phrases come into their own. When used 
by columnists such as Joan Burnie they help to achieve a printed 'voice' 

which suggests the colloquial register of their spoken language. This aspect 

of dialogic style (Fowler 1991, p.40) proposes a down-to-earth affinity 

between journalist and reader, thereby heightening a common Scottish 

cultural identity which the paper is keen to promote in a number of ways. By 

contrast, Gaelic is denied even the meagre weekly column it receives in 

certain other papers.  

It is noteworthy that currently one third of the Record's readers are middle-

class - 608,000 out of Scotland's 1,862,000 ABC1 newspaper readers 

(National Readership Survey figures, January-December 1994). A long-

standing corporate policy has been to position the paper as a 'respectable, 

responsible tabloid' (in the words of one of the company's directors). 
'Wholesome' was the term used in its first editorial in 1895. This has involved 
a deliberate avoidance in recent years of some of the worst excesses 
committed elsewhere in the tabloid press, such as attacks on gays and 
lesbians. One measure of the policy's success is Professor Tom Carbery's 

surprise at the low incidence of complaints made against the Record during 
his period of office in 1990-91 as its first and only readers' representative or 
ombudsman. In no case did he find it necessary to rule against the paper 
(interview with the author). Similarly, the Press Complaints Commission, the 
industry's self-regulating body, upheld only two complaints against the paper, 

as compared with eighteen against the Sun, during its first four years of 
existence (Press Complaints Commission Reports 1991-95, passim).  

Evidence of the would-be family values of the paper is provided by the fact 

that, unlike its sister paper the Daily Mirror, the Record has not run ads for 
telephone sex lines or sexually explicit videos. In addition, more than one 
researcher has been struck by a previous editor's desire to claim moral credit 
for the removal in 1987 of topless models, previously introduced to compete 

with the Sun's Page 3 girls. The paper, however, continues to print 

conventional pin-ups, usually under the guise of news stories about showbiz 

personalities or new lingerie products. Simultaneously with dropping its 

nudes, the Record started two services that were more in keeping with a 
publicly caring persona. Its 'Helpline' provided a daily space for readers 

wishing to trace long-lost acquaintances or for those enquiring from others 
how to obtain awkward-to-find objects. The accompanying 'Cheerline' (till 
November 1992) typically carried expressions of thanks to hospital staff from 

former patients or to honest folk who handed in lost property. To the more 

hard-bitten of tabloid journalists these must have seemed curiously old-

fashioned additions. But the Sunday Post has long demonstrated that such 



The Daily Record: a Century of Success and Neglect 

couthy sentiments satisfy a need among many Scottish readers to believe in a 
community where good-neighbourliness prevails, particularly when this is 

perceived to be under threat. 

Further evidence of the paper's claim to social responsibility and its ability to 

empathize with its readers may be found in its periodic charity appeals and 

campaigns. One outstanding appeal for a Children's Hospice, for example, 

raised a UK-record £4 million in a year; another was launched in 1995 as a 

tribute to the memory of the football star Davie Cooper. The paper also 

campaigned vigorously on behalf of the purchasers of Hoover products over 

the company's misjudged free-flights promotion (successfully) and for the 

retention of the Ravenscraig Steelworks and Rosyth Dockyard 

(unsuccessfully). Such ventures simultaneously provide the Record with a 

regular flow of editorial copy, often of a heart-gladdening variety, as well as 
with a marketing opportunity in the form of solidarity-inspiring car stickers.  

A subject on which the caring Record might be expected to campaign with 
conviction, given the generally poor state of the nation's health, is diet. There 
are occasional features and wallcharts on healthy eating, but the credibility of 
anti-junk food copy can find itself compromised. It may be juxtaposed with 
an inappropriate photo such as a large close-up of munching children 
captioned 'Burgers beat the lot... they may not be tops for nutrition, but 
Harvey and Laura would choose fast foods like burgers over more traditional 
meals every time' (1 September 1993). Alternatively, the advice to 'Buy fewer 
bags of crisps and chocolate' (ibid) may be contradicted later by a week-long 
offer of free potato crisps ('Scotland's biggest-ever crisp giveaway 
promotion'). Prominently displayed on both front and inside pages in 
December 1993, this particular promotion coincided with the announcement 
by the Secretary of State for Scotland of a new campaign to improve the 

Scottish diet. The Record chose to ignore the launch, unlike the Herald and 

Scotsman, just as it had ignored an authoritative report the previous year 
highlighting Scotland's poor health record, which had also been covered by 

other papers (Meech 1992). The fact that such inconsistencies and omissions 

do not appear to affect the Daily Record's popularity is further evidence of 
the paper's keen awareness of its readers' values. 

The public standing of the paper received a remarkable, explicit endorsement 

in 1986. The occasion was the dispute between the paper's then owner, 
Robert Maxwell, and its journalists and print workers over suspected plans to 
reduce the Scottish content of the title. During the three weeks of the ensuing 

strike, a diverse group of public figures lent their support to the Record as an 
'irreplaceable' Scottish institution - a rare public acknowledgement of its 



Scottish Affairs 

status and an action hard to imagine occurring in the case of any other UK 
tabloid newspaper, least of all a Labour-supporting title. Politicians across 

the political spectrum, including the then Scottish Secretary Malcolm 

Rifkind, joined forces with senior clergy, educationalists, sports personalities 

and rockstars openly to urge a resolution of the dispute. And once production 

resumed, ordinary readers expressed their loyalty to the paper in the most 

practical way. Far from switching to other titles - in line with the 

conventional wisdom of the newspaper industry regarding strikes - circulation 

in fact increased over the previous year (763,025, March 1986 as compared 

with 761,885, March 1985) and continued to do so for a further six months. 

A NATIONAL TITLE? 

Since the 1960s many theorists have focused attention on various alleged 
ideological effects of the mass media. Most of this work has dealt with 
television, which, according to one influential account, 'functions as a social 
ritual, overriding individual distinctions, in which our culture engages in 
order to communicate with its collective self' (Fiske and Hartley 1978, p.85). 
Given the fragmentation of national audiences brought about by the ever-
increasing number of television channels, such a view would need to be 
heavily qualified today. But while television viewers may zap promiscuously, 
they are far more culturally monogamous as readers of a daily paper, 

particularly of the Daily Record. This has allowed the marketing of both the 

Daily Record and the Sunday Mail to make explicit appeals to a sense of 
national community among their readers. Addressed in the second person, for 
example, the reading public has been reminded for several years that these 
are 'Your papers - made in Scotland'.  

In turn, the act of newspaper reading can be considered at one level as having 
an almost mystical aspect. For Benedict Anderson, newspaper consumption is 
an 'extraordinary mass ceremony', with each 'communicant' aware that every 

day a private act is being 'replicated simultaneously by thousands (or 

millions) of others of whose existence he [sic] is confident, yet of whose 
identity he has not the slightest notion' (Anderson 1991, p.35). In the case of 

the Record the imagined community thus conjured up may be Scottish, but 

the individual-collective act itself is not restricted to Scotland. It takes place 
elsewhere in the UK on a daily basis and in North America on a Thursday 
(for Wednesday evening's football matches). In addition, since February 1994 

a weekly edition of the Daily Record and Sunday Mail has been published 

for Australia and New Zealand, where its penetration of the expatriate market 
comfortably exceeds that of equivalent versions of London-based titles.  



The Daily Record: a Century of Success and Neglect 

That the Record is Scotland's best-selling daily is common knowledge, 
outstripping as it does the circulation north of the border of all its rivals put 

together. But two points need to be made here. The Scottish edition of the 

English Sun in a comparatively short period and with minimal staff has 

succeeded in increasing its sale in Scotland to between a third and a half of 

that of the Record. While this does not appear to have been at the expense of 

the latter, it calls for a revision of the conventional view that all 'English' 

titles are doomed to fail in Scotland. Secondly, the Record's implicit boast of 

being the paper for the whole of Scotland must be treated with a little 

caution. 

Table 1 

Readership Data, In 1000s (January-December 1994) 

 Scotland Strathclyde Lothian Grampian Tayside 

Total 4066 

(100%) 

1869 

(46.0%) 

608 

(15.0%) 

404 

(9.9%) 

319 

(7.8%)  

Record 1862 

(100%) 

1117 

(60.0%) 

218 

(11.7%) 

 82 

(4.4%) 

68 

(3.7%) 

Sun 907 

(100%) 

 420 

(46.3%) 

112 

(12.3%) 

 99 

(10.9%) 

71 

(7.8%) 

 

 Fife Central Highlands and 

Islands 

Dumfries and 

Galloway 

Borders  

Total 274 (6.7%) 222 (5.5%) 163 (4.0%) 121 (3.0%) *86 (2.1%) 

Record 133 (7.1%) 130 (7.0%) *54 (2.9%) **41 (2.2%) **19 (1.0%) 

Sun *77 (8.5%)  62 (6.8%) **28 (3.1%) **20 (2.2%) **18 (2.0%) 

* small sample size 

** very small sample size 

Source: National Readership Survey 



Scottish Affairs 

The circulation of the Daily Record is less geographically restricted than 

those of the Scotsman and the Herald; nevertheless, its readers are still 

disproportionately concentrated in Strathclyde. So, whereas the region has 

46% of Scotland's total newspaper reading public, as many as 60% of the 

paper's readers live there (see table 1). In most other regions the situation is 

reversed. In Tayside, for example, the Record's readership figure is 3.7% of 

its total, whereas the region has 7.8% of the nation's readers. The 

corresponding figures for Grampian are 4.4% and 9.9%. In the latter cases 

competition from local papers, the Dundee Courier and the Aberdeen Press 

and Journal respectively, accounts for markedly reduced sales of the 

Record. More surprising is the fact that the Sun, though selling fewer copies, 

has a readership distribution which more closely parallels that of the 

population in these areas. In the case of Tayside the proportion of its Scottish 

readers (7.8%) is identical with that of the region's share of total newspaper 
readers in Scotland; in Grampian the equivalent figures are 10.9% and 9.9%. 

And Strathclyde's 46.3% of Sun readers matches that of the region's share of 
the total Scottish newspaper readership (46%) almost exactly. The same 
discrepancy between the two titles is repeated in most of the other Scottish 
regions. 

The conclusion that may be drawn from these data is that, while the Record 
continues to enjoy healthy sales throughout the country, its long-standing 
perception as a Glasgow/Strathclyde title has been a factor in skewing its 
nationwide appeal. A policy of increased regional editionizing has been 
introduced to overcome this market barrier, but it will take time for the 

benefits, if any, to register. Meanwhile, the relative success of the Sun in 
Scotland has provided other 'English' titles with the necessary encouragement 

to launch Scottish editions, or in the case of the Scottish Daily Mail and the 

Scottish Daily Express to return after a generation in limbo.  

CONCLUDING REMARKS 

There is a rare fictional reference to the Record - a back-handed compliment, 

in a sense - in William McIlvanney's novel The Big Man, when the working 

class Dan Scoular comments that, 'There are people around have trouble 

readin' the Daily Record' (McIlvanney 1986, p.268). Such a remark depends 
heavily on the paper's cultural familiarity in Scotland. But the association 

with low intelligence or poor reading skills also suggests a certain 
disapprobation, even contempt. If we are to believe Dan Scoular, this curious 
mixture of taken-for-grantedness and disparagement may be one reason why 

so little serious attention has been devoted to the Daily Record over the 



The Daily Record: a Century of Success and Neglect 

years. The fact that tabloid newspapers in general have increasingly become 
targets for hostile criticism may have played a part too, although, as has been 

noted, the Record itself has encountered little of this. Or it may simply be 

that a perception of newspapers as a medium in decline makes them of lesser 

attraction as an object of study, though in the case of the Record at least its 

circulation figures would seem to belie this. But none of these is a valid 

reason for the relative lack of interest by scholars in such papers, as 

compared with their vigorous engagement with popular film and television. 

In their book on the Sun, Chippindale and Horrie maintain that: 

it is wrong for critics ignorantly to write the paper off as rubbish churned 

out for morons. Rather, it should be recognised as a sophisticated and 

extremely high-quality product, carefully tailored for its market' 

(Chippindale & Horrie 1990, p.xi). 

This article argues that a critical appreciation of the Daily Record, an 
equivalent newspaper institution north of the border, is long overdue, 
together with a detailed assessment of its contribution to Scottish cultural and 
national identity. 

REFERENCES 

Anderson, B. (1991). Imagined Communities. 2nd ed. London: Verso. 

Baillie, R. ed. (1994). 100 Years of Scottish Sport. Edinburgh: Mainstream.  

Blain, N., Boyle, R. and O'Donnell, H. (1993). Sport and National Identity in the 

European Media. Leicester: University Press. 

Blain, N. and Boyle, R. (1994). 'Battling with the Boundaries. The Marking of 

Scottish Identity in Sports Journalism'. Scottish Sport in the Making of a 

Nation. eds. G. Jarvie and G. Walker. Leicester University Press, 125-141. 

Chippindale, P. and Horrie, C. (1990). Stick It Up Your Punter! London: 

Heinemann. 

Curran, J., Douglas, A. and Whannel, G. (1980). 'The Political Economy of the 

Human-Interest Story'. Newspapers and Democracy, ed. A. Smith. 

Cambridge, MA, and London: MIT Press, 288-316. 

Cusick, L. (1994). 'Scottish Inferiority'. Scottish Affairs, no. 9, 143-150. 

Daiches, D. (1977). Glasgow. London: André Deutsch. 

Dunnett, A. (1984). Among Friends. London: Century. 



Scottish Affairs 

Elliott, P. (1972). The Making of a Television Series. A Case Study in the 

Production of Culture. London: Constable. 

Fiske, J. and Hartley, J. (1978). Reading Television. London: Methuen. 

Fowler, R. (1991). Language in the News. London: Routledge. 

Front Page Scotland. (1988). Glasgow: Robert Maxwell. 

Gripsrud, J. (1992). 'The Aesthetics and Politics of Melodrama'. Journalism and 

Popular Culture, ed. P. Dahlgren and C. Sparks. London: Sage, 84-95. 

Hetherington, A. (1989). News in the Regions. London: Macmillan. 

House, J. (1978). The Heart of Glasgow. 3rd ed. London: Hutchinson. 

Hutchison, D. (1987). 'Political Writing in the Scottish Press'. Scottish Government 

Yearbook 1987, ed. D. McCrone. Edinburgh: Unit for the Study of 

Government in Scotland, 239-256.  

Kemp, A. (1993). The Hollow Drum. Edinburgh: Mainstream. 

Lindsay. M. (1972). Glasgow. London: Hale. 

Linklater, M. and Denniston, R. (1992). Anatomy of Scotland. Edinburgh: 

Chambers. 

McCrone, D. (1992). Understanding Scotland. The Sociology of a Stateless 

Nation. London: Routledge.  

McIlvanney, W. (1986). The Big Man. London: Sceptre. 

MacInnes, J. (1992), 'The Press in Scotland'. Scottish Affairs, no. 1, 137-149. 

McKay, R. and Barr, B. (1976). The Story of the Scottish Daily News. Edinburgh: 

Canongate. 

Mcleod, R. (ed) (1994). A Century of Laughs. Mainstream: Edinburgh. 

Magnusson, M. et al (1967). Glorious Privilege. The History of The Scotsman. 

London: Nelson. 

Massie, A. (1989). Glasgow. Portrait of a City. London: Barrie and Jenkins. 

Meech, P. (1992). 'Death in a Scottish tabloid'. Media Development, vol 39. 4, 14-

16. 

Meech, P. and Kilborn, R. (1992). 'Media and identity in a stateless nation: the case 

of Scotland'. Media, Culture and Society, vol 14, 245-59.  

Phillips, A. (1982). Glasgow's Herald 1783-1983. Glasgow: Richard Drew.  

Pound, R. and Harmsworth, G. (1959). Northcliffe. London: Cassell. 

Schlesinger, P. (1978). Putting 'Reality' Together. London: Constable. 



The Daily Record: a Century of Success and Neglect 

Smith, M. (1994). Paper Lions. The Scottish Press and National Identity. 

Edinburgh: Polygon. 

Tuchman, G. (1978). Making News: A Study in the Construction of Reality. New 

York: Free Press. 

August 1995 


