
Scottish Affairs, no.12, Summer 1995 

 

ASTONISHINGLY STUPID: 
THE 'PANORAMA' AFFAIR 

John MacInnes   

I don't believe the subject of Scotland was raised in the interview... That 
speaks for itself. 
John Major 4 April 1995 

Jeremy Paxman Would you have transmitted a similar interview 3 days 
before a local election in England or Wales? 

Tony Hall Yes yes we would have done. 
Jeremy Paxman Can you recall the last occasion on which you did? 
Tony Hall I can't as it happens...  
 Newsnight 3 April 1995 

INTRODUCTION 

At first sight it seemed scarcely credible. When the BBC proposed to 
broadcast an interview with John Major on Panorama just three days before 
the Scottish local elections on 6 April this year, a single programme 
delivered a public relations bounty to Scottish Television (by confirming the 
BBC's metropolitan centralism and the impotence of its Scottish 'National 
Region'); brought defeat in the courts (something the BBC has carefully tried 
to avoid in the past); set a dreadful legal precedent (inviting the courts to 
routinely interpret balance); produced transmission chaos (England as far 
south as York got an old repeat along with Scotland); fuelled allegations of 
craven favouritism towards the government; reaped criticism from the press 
(the Yorkshire Post was as indignant as The Scotsman about 
metropolitanism) and scorn from former senior BBC staff ('bizarre and dim 

                                                             

 John MacInnes is a lecturer in the Department of Sociology, Edinburgh University. 



Scottish Affairs 

 

witted, ... crass idiocy' opined Alasdair Milne). It left Tony Hall, editor of 
News and Current Affairs, being subjected to just the sort of mauling on 
Newsnight for which John Birt had recently criticised his journalists. Yet 
Paxman's performance probably did more than anything else throughout the 
affair to repair the BBC's reputation for independent journalism. Within a 
fortnight the BBC had backed down from its high moral indignation about 
broadcasting freedom and admitted its mistake. But on longer reflection, this 
spectacular debacle was the inevitable product of the substantial changes 
pushed through the BBC over the last 15 years: changes which have been 
consonant with the politics and pressures of London, but which sit quite 
awkwardly with the very different political, commercial and cultural 
pressures in Scotland. 

THE BBC AND THE BRITISH STATE 

The BBC has been expected to be politically independent of the government 
of the day, but accountable to it as a public service: a notoriously 
contradictory position which partly explains why it 'sees itself as perpetually 
beleaguered' (Burns 1977, p. 32). In the first half century of its existence a 
typically British pragmatic fudge came to order its relationship with the 
government. The latter would not use its authority directly to determine what 
material the BBC broadcast and was not to be seen applying public pressure. 
But it could exert private influence and expect the BBC to be 'responsible'. 
John Reith, the virtual creator of public service broadcasting, noted how in 
the General Strike the Cabinet 'wanted to be able to say that they did not 
commandeer us, but they knew that they can trust us not to be really 
impartial' (quoted in Eldridge 1995). Most prime ministers preferred the 
authority which this autonomy gave the BBC's pronouncements to the 
insulation from criticism which a less independent, but thus less credible, 
broadcaster could have delivered. Barnett and Curry (1994, p. 14) recall how 
Harold Macmillan's Postmaster General reacted to the new satirical 
programme 'That Was the Week That Was' by announcing 'I'm going to do 
something about it'. The prime minister sent him a simple note: 'Oh no you're 
not.'  

The foundation of the BBC's credibility, and of Reithian public service 
broadcasting, was its organisational autonomy. It was directly answerable 
neither to advertisers nor to politicians. The Governors were not partisan 
political appointments, and were there to 'review' not manage, which was the 
job of the Director General. The DG's remit was clear: to deliver a public 



Astonishingly Stupid: the 'Panorama' Affair 

 

service funded from taxation via the license fee. 'Balance' and impartiality in 
the broadcast media became a series of compromises heavily influenced by 
the political parties themselves. It boiled down to time exposure for the 
parties roughly proportional to their parliamentary support (though whether 
this is measured by votes or MPs has been fudged) and a commitment, in 
most current affairs reporting, to representing opposed views within a single 
programme. These concepts are vague: what matters is public sentiment, and 
the ability of politicians to mobilise it, especially through the press.  

THE 1980S 

The definition of 'balance' was the only element of this structure which the 
Thatcher governments did not change. Hostile to public services funded by 
taxation and convinced of the merits of market forces, the government used 
its control over the Charter and licence fee to require the BBC to 
revolutionise its internal organisation and redefine its aims. Appointments to 
the Board of Governors of the BBC were politicised: belief in market forces 
was more important than broadcasting experience. The Board was 
encouraged to become directly involved in management. In 1987 
Marmaduke Hussey, chairman of the Board of Governors, sacked the then 
Director General, Alastair Milne, replacing him with Michael Checkland (the 
first accountant rather than programme maker to run the BBC) and John Birt 
as his deputy. In 1986 the Peacock Committee rejected advertising but 
recommended a quota system for the purchase of independent productions 
and 'bidding' for regional commercial franchises. This led inevitably to the 
'Producer Choice' reforms, the attempt to create an internal market in the 
BBC, and much more focus on the bottom line in both BBC and ITV. In 
order to secure these changes, which senior BBC staff believed were the only 
way to ensure survival, line management authority became more important 
than the toleration of dissent. In 1993 a veteran correspondent, Mark Tully, 
asserted that there was 'a real sense of fear amongst staff which prevents 
them from speaking their minds'. 

The government added high profile public campaigns about 'bias' on the 
BBC to private influence, using the support of a frequently hostile press 
which had little sympathy for the BBC's older traditions, often because of its 
own stake in satellite or terrestrial commercial broadcasting. London papers 
owned by Rupert Murdoch argued that the BBC cost too much, was 
politically biased and not populist enough. These pressures reversed the 
previous relationship whereby the BBC had set public service standards 



Scottish Affairs 

 

which commercial television was forced to emulate. As Michael Grade, 
Controller of Channel 4 put it (in his 1992 MacTaggart Lecture in 
Edinburgh), 'It is the BBC which keeps us all honest'. Now the commercial 
companies, themselves bidding for franchises, were to be the model for the 
BBC to prove its commitment to private sector efficiency.  

The old fudge about public accountability and political independence was 
pushed well beyond its limits, because for the first time the BBC faced a 
government happy to contemplate its demise. It has to be remembered that 
the renewal of its Charter in 1994 was an open question: Birt was credited 
with having saved the BBC. The debate concerned whether the reforms 
undertaken had destroyed public service broadcasting in the process. Taken 
together with the weakness of the political opposition to Thatcherism, these 
developments exposed news and current affairs journalism in the BBC to 
new pressures. Makers of programmes critical of the government or 
Conservative Party knew they would be subject to intense scrutiny at a time 
when the BBC was dependent on the approval of government ministers for 
its plan to reorganise itself along commercial lines and thus ensure its 
survival. It is probably factors such as these which explain why since the 
early 1980s (in annual surveys conducted by the Independent Television 
Commission) between 1 in 4 and 1 in 5 viewers have rated BBC1 as biased 
towards the Conservative party, compared to 1 in 15 who think it is pro-
Labour. 

PANORAMA 

As a flagship current affairs programme since 1953, Panorama has often 
illuminated the state of the BBC. It was the first BBC programme to cause 
conflict with the new Conservative government in 1979, when a Panorama 
crew filmed IRA activity in Carrickmore. The film was never shown but the 
fact of having taken it was condemned. In 1982 its edition on the Falklands 
prompted Mrs Thatcher to assert that 'the case for our country is not being 
put with sufficient vigour'. In 1984 'Maggie's Militant Tendency' - a 
programme about alleged far right connections of some Conservative MPs - 
led to a court action which the BBC settled in 1986 before court proceedings 
finished, on the orders of the Acting Governor.  

In 1975 John Birt and Peter Jay had argued that television journalism 
produced 'a bias against understanding' through its reliance on the soundbite 
and combative interviewing. What was needed was more 'contextualisation': 



Astonishingly Stupid: the 'Panorama' Affair 

 

exploration of the issues behind the news at greater length as part of a 
'mission to explain'. This is a theme Birt has returned to often. His critics 
have argued that while 'exploring the issues' is laudable (what academic, of 
all people, could disagree) it risks producing a 'bias towards authority' by 
substituting dispassionate discussion for probing disputation, and losing sight 
of the connection between the merits of the issues and the everyday political 
warfare.  

Certainly Panorama appeared to become more cautious after Birt's 
appointment as Deputy DG. In 1990 'Who Pays for the Party' on 
Conservative party funding was pulled because of concern about the 
reliability of its evidence. In 1991 Birt blocked a programme on the Iraq 
Supergun affair. Its evidence was utterly sound; but its timing would have 
been embarrassing for the government and cut across 'the case for our side'. 
In 1992 'Sliding into Slump' was pulled just before the election. Its criticisms 
of Conservative economic policy in the late 1980s were to become part of the 
political consensus between the two main parties. In 1994 an edition on 
corruption in Westminster local government was delayed, until after the local 
elections, by a legal technicality. It is difficult to avoid the conclusion that 
Birt's arrival at the BBC, and the implementation of his ideas about 
responsible current affairs journalism, led to greater caution in the 
transmission of programmes. What is less clear is what exactly this caution 
comprised. Concern about legal challenges? This would account for 'Who 
Pays for the Party' and (stretching a point) the Westminster programme. 
Fears about 'balance'?: 'Sliding into Slump' and 'Supergun' were both 
balanced in the sense of the integrity of their evidence and discussion. Fears 
about government hostility when the BBC could ill afford to provoke it?  

THE SCOTTISH DIMENSION 

If we compare this record to the interview with the Prime Minister it does not 
look good for the BBC. The programme did offer 'contextualisation' of the 
news: interviewer David Dimbleby probed Major's ideas and record 
competently. As such it increased viewers' 'understanding' of the Prime 
Minister's world view. But it also, inevitably, regardless of the content, 
regardless of how viewers might interpret that content, gave 'authority' - in 
the shape of the leading representative of the party of government - a 45 
minute platform to air his views three days before the local elections. It was 
not 'balanced', either within itself or in relation to other programmes in the 
election period. It clearly ran against both the spirit and the letter of the 



Scottish Affairs 

 

BBC's own guidelines. There was a successful legal challenge, setting an 
unwelcome precedent that any responsible broadcaster would have been 
concerned to avoid. 

Moreover, it is difficult to imagine, even allowing for 20/20 hindsight, that 
neither the BBC nor 10 Downing Street expected the controversy and depth 
of opposition the programme would provoke. Perhaps the Panorama team 
forgot that the Scottish elections were early (the English and Welsh elections 
this year took place on 4 May): perhaps the infamous leaked memo - a 
Panorama insider warning of the dangers - was composed only when 
someone realised. But could Downing Street conceivably 'forget' about the 
Scottish elections? It is scarcely less thinkable that they did not foresee the 
row that ensued, or that they expected to benefit from it. What is clear is that 
BBC Scotland management lobbied furiously to stop the broadcast once they 
knew about it, possessing a cannier sense of Scottish law and politics than 
their London superiors. 

The political and commercial pressures on BBC Scotland are altogether 
different to those faced by London. The Scottish Office, and Conservative 
Party in Scotland, have generally eschewed accusations about anti-Tory bias, 
because, as Michael Forsyth's brief assay in 1989 showed, the discussion 
would turn to the 'balance' of MPs and party support in the Scottish 
electorate. Satellite competition is less important because only terrestrial TV 
can broadcast regionally. BSkyB is never going to focus its sports coverage 
on the Scottish Premier League. Its main competitor, Scottish Television, 
runs press adverts which simply report poll findings about how Scottish its 
viewers perceive it to be. Few newspapers in Scotland had much sympathy 
for Thatcherism and its works: they were not inclined to condemn the BBC 
by virtue of its public ownership. Criticism from the press does not take the 
form of satellite promotion or allegations of anti-Tory bias. On the contrary 
BBC Scotland's challenge has long been to carve out enough autonomy from 
the London dominated network to prove its relevance to a Scottish audience 
which significantly still relies more on the separate Scottish print media for 
its news than the rest of the UK (as table 1 shows). 

Table 1 

Viewers' main source of news in their region 

 Scotland UK 



Astonishingly Stupid: the 'Panorama' Affair 

 

Television 49% 59% 

Radio 14% 13% 

Newspapers 34% 24% 

Source: Independent Television Commission 

The press reaction to the event split clearly along national lines. While The 
Herald and The Scotsman seethed about bias, political and cultural 
metropolitanism and the BBC's arrogance, The Times complained that 

The Labour and Liberal Democrat Parties did a deep disservice yesterday 
to the cause of independent broadcasting ... freedom to make bad 
editorial decisions ... political censors have won the battle ...Given the 
great sensitivity of the Scots to London's say over programming, the 
BBC's political antennae should have been more alert 

Even Andrew Marr in The Independent argued that local elections should 
not become an excuse for restricting broadcasting of national political 
debate. The credibility of BBC Scotland north of the border was only 
safeguarded by the fact, widely reported in the Scottish press, that its staff 
was in open revolt about the affair.  

CONCLUSION 

The Panorama incident illustrates the pressures within which public 
broadcasting operates. In a London context interviewing the Prime Minister 
at Downing Street's invitation could produce an attractive current affairs 
programme for viewers, with the added benefit that it might improve the 
Corporation's stock at No. 10 at a time when three senior Conservatives 
(Michael Howard, Jonathan Aitken and Jeremy Hanley) were complaining 
vociferously about bias in the 'Blair Broadcasting Corporation'. Elections 
were a month away, stress could be put on Major's government rather than 
party position, and so suggestions of partiality or imbalance were not a major 
problem. The press would most likely give extensive coverage to the 
interview, another plus. In Scotland, as we know, it all looked so different: a 
45 minute platform for a party about to be humiliated at the polls. The 
management of BBC Scotland, and the National Broadcasting Council for 



Scottish Affairs 

 

Scotland, made the prospects clear to London and were ignored. Frantic 
efforts to organise some political balance for the Scottish context were 
fruitless. 

At its post mortem, BBC Chairman Marmaduke Hussey suggested that 
'insufficient regard had been paid to the Scottish dimension' but the decision 
to proceed had been 'finely balanced'. But it is hard to avoid the conclusion 
that in their own ways both Downing Street and Broadcasting House decided 
Scotland was not important - at least not important enough to upset a 
timetable appropriate to England and Wales. This timetable was of Downing 
Street's making, so presumably it simply wrote off Scottish political reaction. 
(Asked three times by Paxman about who set the date of the Panorama 
interview, Tony Hall declined to answer; invited twice to deny that Downing 
Street set the date, he failed to do so.) The BBC in London wrote off Scottish 
political reaction too, but in Scotland, pulled by its audience, competition 
from Scottish Television and the print media, the BBC had no choice but to 
emphasise its Scottish distinctiveness and oppose the London deal. But in its 
relations with the network and senior BBC management it had less power 
than the 61 opposition Scots MPs. In London it didn't count. Just as in 
politics, conviction management had little time for dissent: it was treated as 
treachery rather than worthwhile (if awkward) advice. The price to the BBC 
of its own hierarchical centralism was an astonishing inability to understand 
just how different civil society in Scotland is from the metropolis where most 
television is made, and where there is no mechanism for feeding any such 
understanding into the decision making process. Under other circumstances 
the BBC might have been saved from its own folly by the very politicians it 
sought to impress: but it forgot that the Conservative party has a much lower 
'audience' in Scotland than the BBC. Once the error was made it was 
compounded rather than corrected because of the longstanding centralism of 
the BBC's management structure, the authoritarian style of its reforming 
management and its far too conciliatory relationship with the government.  

Hussey suggested that the lesson of the affair was that management 
consultation procedures with Scotland ought to be strengthened. Hopefully 
this was an ironic understatement. 'Introduced' might have been a better term. 
For the true lesson of the Panorama incident is the parallel between the 
centralism of the British state and the BBC. Both are outdated, and, until 
they are reformed, both will continue to crash spectacularly into the modern 
diversity of British civil society. Fine words from the BBC about 
decentralisation will mean little until BBC Scotland has not only the 
resources to make programmes, but the managerial clout in a properly multi-



Astonishingly Stupid: the 'Panorama' Affair 

 

national management structure to help produce a network schedule which is 
aware that life beyond the M25 is not synonymous with life within it. 
Meanwhile 'management consultation procedures' with Scotland might 
smooth the running of the political system too. 

REFERENCES 
Barnett, S. & Curry, A. (1994) The Battle for the BBC, Aurum Press 
Burns, T. (1977) The British Broadcasting Corporation: Public Institution and 

Private World, Macmillan 
Eldridge, J. E. T. (1995) 'Come back Lord Reith, (nearly) all is forgiven' Paper 

presented at University of Durham. 
May 1995 


