
Scottish Affairs, no. 10, Winter 1995 

THE SCOTTISH PRESS 

Maurice Smith   

Sackings, transfers and re-launches have been the order of the day for the 

Scottish press in recent times, as the various proprietors take part in a 

ferocious race to embrace change with all the enthusiasm of a group of major 

football clubs. 

It is fair to say that in terms of intrigue more exciting events took place within 
the press during the last six months of 1994 than had occurred in the previous 
six years. But newspaper managements did have a great deal of catching up 
to do, in the face of mounting competition from the broadcasters and 
increased commercial pressure from south of the Border. 

Three national newspaper editors resigned or were pushed out between July 
and November. The departures of Arnold Kemp and Magnus Linklater from 

the chairs of The Herald and The Scotsman respectively were ignominious; 

Endell Laird stood down as editor-in-chief of the Daily Record to allow 
Mirror Group Newspapers' post-Maxwell management to complete its clean 

sweep of changes. Meanwhile three UK national titles, the Daily Express, 

the Daily Mail, and Today, have launched or are launching special 'Scottish' 
editions, as the industry continues its mania for attempting to increase market 
share, no matter how tight the margins may be. 

WHAT IS GOING ON? 

The bottom line for all newspaper companies is how to increase market share, 

defend circulation and cut costs in order to compete in what is a slowly-

                                                           

 Maurice Smith has covered business affairs for BBC Scotland since 1989. He 

worked for weekly and daily newspapers for 10 years, latterly with the Glasgow 

Herald. His book, Paper Lions: The Scottish Press and National Identity, is 

published by Polygon at £9.95. 

 



Scottish Affairs 

declining market. Newspapers may always be with us, but technology and 
competitive pressures are likely to ensure that they will never be the same 

again. 

This is the era of the tough manager. The three new editors - George 

McKechnie at The Herald, Andrew Jaspan at The Scotsman, and Terry 

Quinn at the Daily Record - have hard reputations. They are energetic, 

forceful and sometimes abrasive in character. Their respective appointments 

probably reflect a feeling within newspaper board-rooms that this is a time 

for a little 'sorting out' to be done. 

Their impact on each title has been noticeable already. Jaspan took over The 

Scotsman in August last year, cleared out nearly a dozen older staff, drafted 

in a new editorial executive team, and re-launched the title as a two-section 
daily with a heavier emphasis on sport and business coverage. The changes 

illustrated some determination that The Scotsman should break out of its 
traditional heartland in Edinburgh and the Lothians, especially to the west of 
Scotland, where its sales have been pitifully low. 

At the time of writing, the 'new' Scotsman had attracted a great deal of 
comment, but little in terms of new readers. Jaspan has probably discovered 

too that, of all newspaper audiences, The Scotsman's typical 'Morningside 
reader' does not take to change very quickly. 

McKechnie's arrival at The Herald has been, in the words of one advertising 
agency executive, 'impactful'. Again, some senior staff have moved position 
or left. The Caledonian Publishing board, which grew frustrated during 1994 

as Kemp continued to resist pressure for changes in The Herald's style, has 
given his replacement until late March to complete his alterations and 
provide them with a newspaper which might build profits in anticipation of a 
flotation in 1996. 

Meanwhile, Quinn has imposed a new style on the Daily Record, making it 
more parochial in output, presumably to make a virtue of its very 
Scottishness in the face of nagging competition from the editions of UK 

competitors like the Sun. the Daily Record remains Scotland's dominant 

paper in terms of sales, but the Sun has doubled circulation since launching 
its Scottish edition in 1987. 

The key to all this has been the changing market. But the implications of new 
technology are vital to management policy too. Any newspaper group which 
is not actively considering diversification into broadcasting, for example, 

risks being marked down by the City. The implications of multi-media 



The Scottish Press 

technology, whereby books, magazines and newspapers are increasingly 
available on a computer screen via modem, are important too. 

Mirror Group, which snapped up 20 per cent of Scottish Television during 

1994 at a premium, is launching a national cable news channel, Live TV. 

Associated, owner of the Daily Mail, has launched Channel One in London, 

with similar national ambitions. Rupert Murdoch's News International 

already part-owns the satellite TV operation BSkyB (in a consortium 

including the Financial Times' publisher Pearson), and its plans for global 

TV are well advanced. 

Where does this leave our two main Scottish newspaper groups? In a public 

relations move, Scotsman Publications Ltd. is now once again a Scottish-

registered company. Its owner (and that of Aberdeen Journals, publishers of 

the Press & Journal and Evening Express) remains Thomson Regional 
Newspapers, owned in Toronto and New York, managed from London.  

TRN chief executive Stuart Garner and Scotsman Publications' new 
managing director, Warwick Brindle, describe themselves as expansionists. If 
that is the case, their arrival could not have come too soon at Edinburgh's 
North Bridge, whose newspapers had been bled dry of profit for a number of 
years with little or no editorial re-investment. 

But TRN, like the rest of the industry, faces some cost pressures. Brindle has 

loosened the purse-strings on Scotland on Sunday and The Scotsman, and 
Jaspan's re-launch of the latter is believed to have cost anything more than 
£1m, if the paper maintains its increased pagination. Ironically, the bigger 

daily Scotsman has illustrated a problem caused by those years of non-
investment - a shortage of writers capable of filling the additional space well 
- and the new editor has been plundering the freelance market for talent. 

The Edinburgh titles suffered a lean autumn and winter, with a squeeze on 

revenues and higher costs. Garner and Brindle's resolve is likely to be tested, 

as The Scotsman particularly needs time to make its circulation grow. 
Additionally, newsprint costs for all newspapers are predicted to rise by as 

much as 30 per cent during 1995. 

Jaspan and his bosses had probably expected that they could exploit The 

Herald's perceived weaknesses meanwhile. But McKechnie's arrival at The 

Herald from its sister-title the Glasgow Evening Times has probably dashed 
that hope. 

While Caledonian paid fulsome praise to the outgoing Kemp last October, it 
is clear that its chief executive, Liam Kane, was under pressure to force 



Scottish Affairs 

changes on The Herald. Caledonian was a management buy-out from 
Lonrho in 1992, and in each year since then its operating profits have been 

more than wiped out by interest charges and re-structuring costs, including 

redundancy payments for more than 350 people at its Albion Street base. 

The Herald is perceived generally as having a large and often talented staff 

which had too little to do during Kemp's reign. McKechnie has inherited 

more resources than his rival at The Scotsman, and starts his battle to 

recover sales from a larger base: The Herald outsells The Scotsman by an 

average 30,000 copies. 

Kane and his board have received some unexpected help via the UK 

circulation war. Having seen what Murdoch's Sun could achieve, and 

witnessed the less-successful launch of a Scottish edition of another News 

International title, Today, the 'middle market' publishers have joined the fray. 

The 'Scottish' Daily Express, its sales slumped from 650,000 to 130,000 
since it withdrew production from Glasgow, has returned with a new edition 
printed on the presses of D.C.Thomson's modern Glasgow plant. In response, 

the more successful Daily Mail (whose own Scottish works at Tanfield in 
Edinburgh were closed 27 years ago) is launching a rival. A three-year print 
deal with Caledonian is worth £1.4m a year, and will also allow Kane to 

reduce costs on the Evening Times as the Albion Street presses are re-

configured to accommodate the Mail. 

The Sun, Today, Express and Mail have been recruiting journalists too. 
Eight daily newspaper titles are being printed now in Glasgow, echoing the 
glorious days of before and after the last war, when reporters fought outside 
the High Court to get that precious exclusive interview with this or that 
celebrity or criminal. 

The question has to be asked: 'Where is the market?' Between them, Today, 

the Express and Mail sell less than 200,000 copies daily in Scotland, less 

than half that of the Sun, and little more than a quarter of the Daily Record 

total. The price war between the Times and Telegraph groups dented the 

circulations of the Scottish quality press, but only by two or three per cent, 

and not permanently. Sooner or later, one or more of the UK middle-market 

tabloids will withdraw: it has to be noted that the Today attempt is a far 

cheaper affair than those editions planned by the Express and Mail. 

A better question to ask is where our various newspaper publishers may be in 
five or 10 years' time. First, it seems unlikely that ownership will remain 

constant: There may be a gap which allows one or two major players to 



The Scottish Press 

dominate the Scottish media (viz. the Mirror Group/Scottish Television tie-
up). 

Caledonian insists it will press on towards market flotation, 'when the time is 

right'. Rumours have persisted of a trade sale (perhaps even to Mirror 

Group), but two factors disturb that theory: first, the major shareholder, 

merchant bank Robert Fleming & Co., has a better reputation than most for 

hanging on to its investments; secondly, the cost of acquisition could be as 

high as £100m, given that the company's debts remain at nearly half that 

amount. 

Few publishers - and certainly not Caledonian, this side of flotation - have the 

kind of war-chest available to Murdoch and the Telegraph publisher Conrad 

Black to fund direct entry into the costly but vital broadcasting sector, or to 
plunge into more acquisitions or investments in multimedia technology. Joint 
ventures are more easily envisaged. 

For Scotsman Publications there is the risk too that TRN might eventually 
'revert to type' and curtail costs, if Jaspan and Brindle cannot prove that 
editorial investment has been worthwhile. 

CONSTITUTIONAL CHANGE 

Aside from this, there is the interesting question of the Scottish papers' 
continued general support for constitutional change in Scotland. Editors got a 
fright when the so-called 'independence election' of 1992 turned out to be a 
'never was'. Their close entanglement with the devolutionary movement left a 
few red faces. In times of declining sales, would it be right to continue to 
endorse a vague constitutional plan which alienates readers who do not vote 
Labour or Liberal Democrat? And, in the race for exclusives, might reporters' 
attention not be turned on the mainstream parties themselves? There is a lot 
to be said for the press adopting a more rigorous approach to the Scottish 
political establishment. 

There is a new commercial discipline to the Scottish press. Its managers and 
workers escaped the worst of the post-Wapping squeeze, which virtually 
destroyed the British print unions and changed newspaper economics forever. 

But the market is in upheaval. Perhaps Scottish journalists will find they can 
indulge no longer in ivory-tower editorialising, when they are embroiled in a 

bitter fight for sales and profits. 

The tabloids are likely to continue their crass race to out-Scottish one 
another, when none of them are Scottish at all, in terms of ownership. But 



Scottish Affairs 

Scotland's quality press has different commercial imperatives in the mid-
1990s, and their response will shape the industry for years to come. 

January 1995 


